SCRISUL şi CITITUL ca TERAPIE

PERSONALITATE şi TRANSFER

Introducere

Acei dintre Dumneavoastră care aţi citit această operă dificilă, PERSONALITATE şi TRANSFER, scrisă de eminentul medic-psiholog, Carl Gustav JUNG, ştiţi cât de greu este să rezumăm densele învăţăminte din această carte într-un articol de ziar cotidian. Şi totuşi, să încercăm, dar vom face acest lucru în trepte, şi anume vom vorbi în câteva săptămâni la rând.

C. G. JUNG a lucrat la această operă timp de 12 ani şi a publicat-o în anul 1928.

În esenţă, a reuşit să descrie relaţia dintre conştiinţa Eului şi procesul inconştient urmare a celor 28 de ani de experienţă psihologică şi psihiatrică ce îi avea atunci, ca practician în clinici importante, când a scris-o.

Pentru început, vom puncta câteva repere şi apoi, pe viitor, vom intra în conţinutul cărţii.

În VOCABULARUL PSIHANALIZEI, la termenul TRANSFER(pag. 437) scrie: „Desemnează, în psihanaliză, procesul prin care dorinţele inconştiente se actualizează asupra unor obiecte în cadrul unui anume tip de relaţie stabilit cu ele şi eminamente în cadrul relaţiei analitice.

Este vorba aici de o repetiţie a unor prototipuri infantile, trăită cu un marcat sentiment de actualitate.

Cel mai adesea, psihanaliştii numesc transfer, fără alt calificativ, transferul în cadrul curei psihanalitice.

În mod clasic, transferul este recunoscut ca terenul pe care se desfăşoară problematica unei cure psihanalitice, instalarea, modalităţile, interpretarea şi rezolvarea sa caracterizând-o pe aceasta.”

Atitudinea lui C. G. JUNG faţă de Dumnezeu, şi anume credinţa lui puternică în existenţa Divinităţii, este evidentă în această lucrare, dar şi faptul că a studiat profund opere importante ale înaintaşilor săi din care a învăţat.

El spune la un moment dat că pacienţii săi se exprimă simbolic, exprimare pe care o consideră contemplarea divinităţii... „Dumnezeu este spirit”. Este atent în ce tradiţii religioase au fost educaţi oamenii cu care discută, pe care îi ajută să îşi înţeleagă sufletul.

Arată că omul, prin calităţile sale morale, la un moment dat, dat fiind anumite împrejurări ale vieţii, trece la asimilarea sinelui său şi la o atitudine conştientă. Cel care păşeşte pe acest drum al realizării propriului sine inconştient transferă conţinuturile inconştientului personal în conştiinţă, realizând astfel o expansiune a personalităţii sale.

Permanent, spunem noi, cu mintea la Dumnezeu, autorul face legătura dintre fenomene în decursul evoluţiei conştiinţei umane, privind totul holistic.

Iată câteva cuvinte ale omului de ştiinţă JUNG:

„ Căci există un echilibru între Eul şi non-Eul psihic, o religio, adică atentă luare în considerare a forţelor inconştiente prezente a căror neglijare este periculoasă. Această cotitură a fost pregătită de secole de către modificarea conştiinţei.

S-au adaptat confesiunile acestei schimbări seculare? Deşi adevărul lor se poate considera, în mod neaşteptat, pe drept cuvânt etern, veşmântul lor istoric trebuie să plătească însă tribut vremelniciei: acesta ar trebui să ţină seama de schimbările psihice. Adevărul etern necesită limbajul omenesc care se schimbă odată cu spiritul epocii. Imaginile originare sunt capabile de matamorfozări infinite şi rămân totuşi mereu aceleaşi, însă nu pot fi înţelese din nou decât într-o formă nouă. [...] ... cuvintele lui Origene: Înţelege că eşti o a doua lume în miniatură şi că în tine există soarele, luna precum şi stelele. Şi cum lumea nu este un amalgam în destrămare, ci se sprijină pe unitatea îmbrăţişării lui Dumnezeu, înseamnă că nici omul nu trebuie să se dizolve în pluralitatea contradictorie a posibilităţilor şi tendinţelor sale schiţate de către inconştient, ci să devină unitatea cuprinzătoare a acestora. Căci bine a zis Origene: Vezi cum cel ce pare a fi unul, nu este unul, ci atâtea persoane apar înăuntrul lui, câte voinţe individuale(se află în el). Ţelul creştinului este de a deveni un om unitar în interior.”

Tentaţia ar fi, având în vederea frumuseţea şi valoarea sa, să reproduc aici tot textul, dar mă gândesc la acelaşi risc de care vorbea Jung:”nimeni nu-mi citeşte cărţile fiindcă sunt înţesate de detalii”, iar eu doresc să citiţi acest articol, astfel încât, mă opresc.

Săptămâna viitoare vom continua să vorbim despre PERONALITATE şi TRANSFER.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5