„Paște” sau Paști?

         În fiecare an, Sărbătoarea Învierii Domnului  sau a Paştilor aduce în actualitate şi o dilemă mai veche de exprimare, referitoare la forma corectă a termenului prin care denumim acest eveniment: Paşte sau Paşti? Sfântul Ipolit (170-236 ), prolific scriitor creștin, a scris lucrarea „Despre Paști”, în care înalță un adevărat imn acestei sfinte sărbători: „O, procesiune tainică, o, sărbătoare duhovnicească, o, Paști divin, tu cobori de la cer până la pământ și urci de la pământ la cer (…). Prin tine moartea a fost biruită și viața a fost dăruită tuturor oamenilor”. Folosirea termenului de Paşti este în deplină consonanţă cu scrierile Vechiului şi Noului Testament. Cartea Iosua menţionează, la rândul ei, că după intrarea în Canaan, iudeii au sărbătorit ,,Paştile (nu Paştele) în şesurile Ierihonului”, iar a doua zi de Paşti au mâncat din roadele pământului acestuia azime şi pâine nouă (Iosua 5, 10-1). În ultima vreme se observă o tendinţă de a înlocui terminologia biblică cu denumiri şi expresii care denaturează sensul fundamental al sărbătorii. În reclamele comerciale, felicitările transmise şi chiar în vorbirea obişnuită este folosit termenul de ,,Paşte” şi nu Învierea Domnului sau Praznicul Paştilor. Din punct de vedere biblic, nu este potrivită nici urarea ,,Paşte fericit”, pentru că Învierea Domnului este, prin excelenţă, sărbătoarea bucuriei, a luminii, a dragostei şi frăţiei. Explicaţii clare ne dă şi Dicţionarul explicativ al limbii române care precizează că este o ,,sărbătoare religioasă celebrată de creştini în amintirea lui Hristos, iar la evrei în amintirea eliberării acestora din robia egipteană”.Filologul şi lingvistul George Pruteanu s-a preocupat de elucidarea termenilor care au creat neclarităţi în lumea vorbitorilor. Potrivit Dicţionarului Ortografic, Ortoepic şi Morfologic al Limbii Române (DOOM), ,,Paşte” este forma acceptată la singular a substantivului propriu , în timp ce ,,Paşti” este forma de plural a acestui substantiv. Răspunsul clar oferit de DOOM este că, ambele forme- Paşti/ Paşte- sunt acceptate ca fiind corecte, dar trebuie avut în vedere contextul folosirii lor. De exemplu, este corect să spunem: ,,Un Paşte fericit (dar nu ,,Un Paşti fericit”). Pentru că este vorba despre trei zile de sărbătoare, putem spune, așadar, „Sărbătorile de Paști”, dar nu este greșit nici să spunem „Sărbătoarea Paștelui”. De asemenea, “Paştele cade, anul acesta, pe data de...” sau “Paştile cad, anul acesta, pe data de...”, “De Paşte/De Paşti vremea va fi frumoasă” sunt formulări corecte subliniază acelaşi George Pruteanu. Acesta își motiva răspunsul pornind de la etimologia cuvântului care provine din ebraicul „pesah”, adică pască. „Aşadar, Paşti e pluralul de la pască.  Termenii amintiţi se întâlnesc şi în literatura veche. La Coresi aflăm "Paştile" ("Acestea sunt Paştile de bucurie şi de veselie"), ca şi la Varlaam ("mieluşelul Paştilor"), dar în marea Biblie de la 1688 găsim "Paştele" ("Va face Paştele Domnului în luna a doua într-a patrasprăzecea zi"). Venind mai încoace, la Coşbuc găsim ,,Paşti" (,,Era după Paşti şi era un timp bun"), dar la Negruzzi, Hasdeu sau Delavrancea, "Paştele": iată un citat din Hasdeu: "Ţara mai întâi de toate; Paştele mai pe urmă!"). Şi la scriitorii moderni găsim ambele forme,care sunt deopotrivă corecte, una fiind percepută ca singular, alta ca plural”. În această zi de bucurie, de binecuvântare, de iertare, de pace şi împăcare, să ne unim mai înâi sufletele cu cerul, cu îngerii şi oamenii, cu strămoşii noştri şi cu cei care vor veni după noi şi să spunem „Hristos a înviat!”

 

 

Comentarii

13/04/23 09:12
Iuliu

Demersul lui Adrian Papahagi si Teodor Baconschi care au anunțat că vor pleda pe lângă Sfântul Sinod al BOR să calculeze și Paștile, nu doar Crăciunul, după calendarul gregorian, astfel încât Învierea Mântuitorului Iisus Hristos să se celebreze împreună cu credincioșii catolici din Vest, a stârnit o mare controversă .
Atat mitropolitul Clujului cat si purtatorul de cuvant al BOR au spus ca este un demers dezirabil si că și-ar dori din tot sufletul să se poată repara calendarul pascal ca un prim pas spre unitatea credintei. Pe de alta parte, arhiepiscopul Tomisului, IPS Teodosie, a reacționat negativ în discuția privind celebrarea Paștelui la aceeași dată de către întreaga creștinătate, invocând faptul că lumina sacră de la Ierusalim ar apartine ortodocsilor : „Acolo este Paştele adevărat unde vine Sfânta Lumină. Au catolicii Sfântă Lumină? N-au. Alţii? N-au. Toţi se adună la lumina ortodocşilor şi strigă adevărata lumină a ortodocşilor”, a declarat IPS Teodosie, care a adăugat că îi „compătimește” pe catolici. De asemenea Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, ataca dur pe Teodosie, afirmind că invocarea minunii aprinderii Sfintei Lumini ca argument pentru menținerea unui calendar eronat și depășit este compromițătoare intelectual, teologic și moral și trădează inclusiv o perfidă gelozie și patologică zgârcenie confesională. Focul sacru este considerat de către adepţii creştinismului ca fiind cel mai vechi miracol atestat anual. Deşi a fost descrisă în mai multe scrieri începând cu secolul 4 e.n., minunea a început să fie documentată sistematic începând cu 1106, când a fost menţionată în scrierile călugărului rus Daniel. Explicatia stiintifica pentru aparitia Luminii Sfinte, esta Fosforul,. Pentru că Patriarhul nu poate pătrunde cu surse de foc în biserică, fiind controlat de autorităţile israeliene, scepticii au explicat că secretul Luminii Sfinte este ascuns în lumânările pe care acesta le ia cu el în Biserică. Dacă acestea sunt impregnate cu fosfor alb, nu este nevoie de o sursă de foc pentru a le aprinde, deoarece fosforul, în contact cu aerul umed, tinde să ia foc spontan. Un istoric grec, Michael Kalopoulos, a făcut o demonstraţie în direct la o televiziune din Grecia, arătând cum lumânările folosite de Patriarh se pot aprinde fără a avea nevoie de o sursă de foc. În imaginile video de mai jos se poate observa cum cercetătorul grec înmoaie vârful lumânărilor în fosfor, iar acestea se aprind apoi de la sine: Pentru a amâna aprinderea flăcărilor, lumânările pot fi apoi înmuiate într-un solvent organic, fosforul urmând să ia contact cu aerul abia după ce acesta se evaporă. Calităţile fosforului erau cunoscute încă din antichitate, spune Kalopoulos, fiind folosit de magicienii din Caldeea în secolul V î.e.n. De asemenea, Strabon descrie folosirea sa de către babilonieni în Geographica, lucrare publicată în anul 23 e.n.

13/04/23 11:39
prof. Vasile Găurean

Stimate domnule Iuliu, avea o vorbă Napoleon: ,,Când multă lume este de aceeași părere, tu mai cugetă încă o dată”. Cu mâhnire vedem că purtătorull de cuvânt BOR, Papahagi și Backonsky se străduiesc nu spre întărirea credinței, ci făurirea acelei Biserici lumești, zisă a Babilonului(amestecul de religii).

13/04/23 11:49
prof. Vasile Găurean

Stimate domnule Iuliu, avea o vorbă Napoleon: ,,Când multă lume este de aceeași părere, tu mai cugetă încă o dată”. Cu mâhnire vedem că purtătorull de cuvânt BOR, Papahagi și Backonsky se străduiesc nu spre întărirea credinței, ci făurirea acelei Biserici lumești, zisă a Babilonului(amestecul de religii).Lumina Sfântă este de mare preț pentru Biserica Răsăritului și arată că aceasta este adevărata credință, bineplăcută lui Dumnezeu. Lăsați chestiile cu ,,chimicale”. Sunt posibile, dar de enorm de multe ori, Lumina Sfântă a fost văzută venind. Ba a și fisurat un stâlp de marmoră... Vedeți și iubitul internet, fiindcă spune toate. În anii 20 ai secolului trecut, s-a încercat această idee tip Papahagi și Lumina Sfântă n-a mai venit. Credeți, domnule Iuliu
că li s-a terminat fosforul și dupe ce au revenit, iar au găsit ? Sinodul panortodox nu va rrenunța, iar dacă va accepta (ceea ce BOR nu prea crede), Lumina Sfântă nu va veni, cel mai probabil.Păcat că ierarhi înalți acceptă așa idei. Va veni o vreme când se vor sminti mari ierarhi ai Bisericii(cum este acum Kiril al Rusiei), dar cine va avea credință adevărată nu se va lua după ei și se va mântui.

14/04/23 21:34
George Carp

De acord cu prof. Vasile Găurean. Chestia cu chimicalele este ridicolă și prostească.

14/04/23 23:12
prof.V

Credeți domniile voastre, iubiți cititori, că nu s-au plătit bani grei pentru a se face cercetări științifice, chiar de agenții americane și altele spre a se afla adevărul Sfintei Lumini? Nu vă lăsați înșelați de nimeni.Așa minciunii s-au spus și despre vinul miraculos de la nunta din Cana: că au fost ceva chimicale, demonstra un ,,chimist”. Uite cum devine auriu, frumos, limpede. ,,Dar se poate bea?” a întrebat cineva. ,,Nu, Doamne ferește, nu vreau să mor” ; ,,Da, însă în Cana nimeni n-a murit, ci le-a plă-cut foarte.”

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5