Finanţiştii la discuţii cu contabilii din primării

Direcţia Generală a Finanţelor Publice (DGFP) Bistriţa-Năsăud a organizat, ieri, o întâlnire de lucru cu reprezentanţii serviciilor de contabilitate din cadrul primăriilor din judeţ.

Peste 60 de persoane, de la contabili, la primari, au venit la sediul DGPF pentru a afla amănunte cu privire la calendarul bugetar pe anul 2011. Discuţiile au fost conduse de directorul executiv, Dorina Cicioc, şi şefa Biroului de Sinteză a Bugetului, Dorina Kerekes.

,,Este o şedinţă pe care o organizăm la fiecare început de an pentru o înţelegere mai bună a bugetelor în curs, pentru că execuţia pe întreg anul bugetar se desfăşoară după această lucrare. Ne-am adunat pentru că este mult mai comod de a afla de la fiecare problemele cu care se confruntă. Este benefică această întâlnire, deşi am comunicat tot timpul prin email, le-am transmis la timp toate modificările apărute asupra raportărilor pe care le au de făcut”, ne-a declarat Dorina Kerekes, şef Biroul de Sinteză a Bugetului.

Printre punctele sensibile pe care le-au atins discuţiile de ieri se numără modificările apărute în întocmirea bugetelor.

,,Dacă până acum bugetul era un tot unitar, veniturile constituiau o parte, iar cheltuielile, cealaltă parte, acum, bugetul este format din două secţiuni, secţiunea de funcţionare, care conform legii finanţelor locale, trebuie asigurată în totalitate, şi secţiunea de dezvoltare. Tot în legea bugetului se stipulează că va fi acordată o prioritate pentru plăţile restante care trebuie înscrise în bugete şi după aceea să se efectueze celelalte investiţii, respectiv cheltuieli”, a explicat Dorina Kerekes

O altă problemă spinoasă cu care se confruntă primăriile o reprezintă încadrarea în cheltuielile de personal. Şefa Biroului de Sinteză a Bugetului din cadrul DGFP a cerut contabililor ,,să facă un efort în acest sens şi să trimită fundamentările necesare”.

,,Nivelul maxim al cheltuielilor de personal s-a făcut în baza unei analize făcute de Ministerul Finanţelor, şi transmisă de către noi, primăriilor, pentru că lunar, se fac raportări lunare referitoare la cheltuielile de personal. În această monitorizare, legea îţi spune ce ai dreptul să cuprinzi ca şi cheltuieli de personal. Anumite drepturi primite care sunt în afara legii, au fost eliminate de către Ministerul Finanţelor, şi am transmis aceste drepturi în teritoriu, dar prea puţini au făcut efortul să-mi trimită o fundamentare. Fundamentarea a fost făcută numai la nivelul instituţiei noaste, a Finanţelor Publice, pentru că urmează ca fundamentarea noastră să o confruntăm cu fundamentările lor, pentru că întotdeauna, confruntările duc la ceva constructiv”, a afirmat Dorina Kerekeş.

Ea a spus că până în acest moment nu au fost aplicate sancţiuni pentru cei care nu au respectat termenul de predare a fundamentările emise pe baza numărului maxim de personal, dar a punctat că trebuie acordată o atenţie sporită acestui lucru.

,,Contabilii invocă numărul mare de lucrări solicitate de către Finanţe, de către Statistică, de către Prefectură, dar ei au un număr maxim de personal stabilit conform Ordonanţei 63. Personalul şi distribuirea sarcinilor trebuie să o facă ordonatorul principal de credite, ca să degreveze, probabil, această unică persoană, care face şi bugetul, şi raportarea lunară şi raportarea trimestrială, care le face pe toate. Fiecare raportare dacă o faci în fugă sau dacă o scoţi şi o listezi ce îţi dă calculatorul, şi dacă ai introdus greşit, iese cu totul altceva, ajungi la nişte concluzii. Probabil, dacă s-ar organiza altfel, ar putea lua alte măsuri.

Problema este că ştiu să lucreze, dar nu ştiu să explice. Le-am spus, nota explicativă nu trebuie să fie stufoasă, nu trebuie să îmi expună toată lucrarea, trebuie să îmi expună anumite situaţii din ceea ce solicită ca anexă la situaţia financiară sau la raportările lunare.

În condiţiile în care tu, ca primărie, depăşeşti numărul de personal aprobat prin Ordonanţa 63, nu ţi se pare normal să vii să îmi spui, că aceia sunt şomeri, într-un număr de atât, şi exemplele pot continua, îi plătim cu atât.

Ai nişte obligaţii. De ce este atât de greu să scrii două rânduri în partea de jos? Nu am nevoie de poezie, de filozofie, îmi trebuie nişte date concrete, şi în condiţiile în care ţi-ai format un model de lucru, operezi doar modificările apărute”, a subliniat şefa Biroului de Sinteză a Bugetului, Dorina Kerekes.

De cealaltă parte, contabilii s-au plâns de ritmul infernal de lucru, de modificările legislative iau naştere peste noapte, şi astfel apar şi depunerile cu întârziere ale situaţiilor solicitate.

Reprezentanţii DGFP şi-au exprimat înţelegerea faţă de problemele enunţate, dar au subliniat că rezolvarea lor ţine strict de conducerea primăriei respective, şi de modul cum aceştia comunică.

,,Problema e că în primării, contabilul lucrează de unul singur la buget, şi după cum v-am spus, în condiţiile în care bugetul presupune atâta fundamentare, atâta analiză, un om trebuie să stea să întoarcă pe faţă şi pe dos bugetul, să pună mâna pe creion, pe program, să vadă ce trebuie să facă, să calculeze, să vadă cum iese, ce îi dă…acel om trebuie să meargă în Trezorerie, o zi pe săptămână, probabil, plăţile în contabilitate se înregistrează în mod zilnic, vă daţi seama că îi rămâne un teanc de documente. Apoi, apare acea panică că imediat trebuie să facă raportarea, imediat trebuie să facă celelalte raportări, şi apare criza de timp, şi atunci găsesc exagerat faptul, că la aceste raportări, lucrări, mai trebuie să facă şi notă explicativă.

Probabil, unii nu au ritm suficient, sunt singuri, nu sunt ajutaţi, dar acest lucru reprezintă o problemă internă a primăriilor. Noi, Finanţe Publice, nu putem interveni în probleme lor, sigur că le va fi din ce în ce mai greu. Eu am vrut şi vreau, în continuare, o colaborare, sunt dispusă să îi ajut cu sfaturi, dar să îmi comunice problemele din timp”, a concluzionat Dorina Kerekes.

Termenul de depunere la Direcţia Generală a Finanţelor Publice a bugetelor aprobate pe anul 2011 este 15 februarie.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5