AJOFM Bistriţa-Năsăud soluţioneză eliberarea formularelor europene din domeniul securităţii sociale între statele membre şi România doar utilizând aplicaţia RINA!

Comunicat de presă

Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă utilizează sistemul informatic european EESSI (Electronic Exchange of Social Security Information), dezvoltat de către Comisia Europeană şi pus la dispoziţia statelor membre UE. In aplicarea actualelor prevederi referitoare la prestaţiile de şomaj din Regulamentele CE 883/2004 si 987/2009 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, AJOFM Bistrița – Năsăud are rolul de instituţie competentă care eliberează formulare europene (de tip U sau E300) destinate instituţiilor din alte state membre UE, sau după caz, valorifică informaţiile certificate prin formularele eliberate de instituţiile altor state membre în vederea acordării dreptului la prestaţii de şomaj în Romania. EESI este un sistem informatic pan-european prin care se realizează schimbul electonic de informaţii între instituţiile de securitate socială din UE, în aplicarea regulamentelor europene privind coordonarea sistemelor de securitate socială. Acesta înlocuieşte schimbul de formulare pe suport hârtie şi facilitează comunicarea între instituţii şi asigură accesul mai rapid la prestaţii.
RINA este o aplicaţie web ce permite schimbul electronic specific de informaţii în domeniul coordonarii sistemelor de securitate socială între instituţiile competente ale statelor membre şi totodată gestionarea electronică a cazurilor. Aplicaţia RINA a fost dezvoltată de către Comisia Europeană fiind pusă la dispoziţia statelor membre interesate. AJOFM Bistriţa-Năsăud soluţioneză eliberarea formularelor europene din domeniul securităţii sociale între statele membre şi România doar utilizând aplicaţia RINA.
Formulare specifice domeniului șomaj:
a)Documente electronice standardizate (SED-uri) pentru schimbul electronic de date între instituții;
U001- Cerere de informaţii privind istoricul perioadelor de asigurare
U002- Istoricul perioadelor de asigurare
U003 - Solicitare de informaţii privind salariul/venitul
U004 – Răspuns la solicitarea de informaţii privind salariul sau venitul
U005 - Solicitarea informaţiilor referitoare la membrii de familie
U006/ E302- Atestat privind membrii de familie ai persoanei aflate în şomaj ce trebuie luaţi în considerare pentru calculul prestaţiilor
U007 - Solicitarea documentului prin care se certifică exportul prestaţiei
U008/U2- Informaţii referitoare la exportul prestaţiei de şomaj
U009 - Informaţii referitoare la data înregistrării şi noua adresă a şomerului
U010 - Informaţii referitoare la circumstanţele de natură să modifice dreptul la prestaţii
U011 - Informare privind consecinţele circumstanţelor asupra dreptului la prestaţii
U012 - Solicitare de informaţii referitoare la monitorizarea persoanei
U013 - Informare privind situaţia persoanei
U014 - Notificarea întoarcerii şomerului în statul membru competent
U015 - Notificarea extinderii perioadei pentru care s-a autorizat exportul
U016 - Notificarea încetării dreptului la prestaţii
b)Documente portabile (PD) pentru cetățeni. Documentele portabile U1, U2 și U3 sunt eliberate direct cetățenilor de către instituțiile competente în materie de șomaj din UE/SEE.
U1 – certifică perioadele de asigurare care vor fi luate în considerare pentru acordarea prestaţiilor de şomaj;
U2 – certifică perioada în care un şomer îşi menţine dreptul la prestaţii de şomaj atunci cînd îşi caută de lucru în alt stat membru;
U3 – menţionează circumstanţele de natură să afecteze dreptul la prestaţii potrivit legislaţiei pe care o aplică instituţia care emite documentul;
Formularul U1 eliberat de un stat membru UE/SEE pentru munca prestată în străinătate, certifică perioada de asigurare pentru șomaj datorată muncii depuse, dar nu dă dreptul la prestaţii de şomaj!
Doar cu formularul U2 se poate menţine dreptul la prestaţii de şomaj atunci când se merge in cautarea un loc de muncă în alt stat UE/SEE!
Condiţii pentru exportul prestaţiei de şomaj dintr-un stat membru UE către România:
Şomerul într-un stat membru UE/SEE care doreste deplasarea în România pentru a căuta de lucru, dar în același timp doreşte păstrarea dreptului la prestația de șomaj în numerar, va face urmatorii pasi:
- După încetarea contractului de muncă se solicită la Serviciul Public de Ocupare din statul membru în care s-a lucrat, obținerea prestației de șomaj și rămânerea la dispoziția instituției respective timp de 4 săptămâni de la data deschiderii dreptului;
- Să solicită autorizarea exportului și eliberarea formularului U2;
- După obţinerea autorizării exportului prestaţiei de şomaj, se va înregistra ca persoană în căutarea unui loc de muncă în România, în evidenţa Agenţiei pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) sau AMOFM de care aparţine cu domiciliul sau reşedinţa, în termen de 7 zile de la autorizarea exportului și prezentarea formularului U2;
Cine e șomer în România și doreste să se deplaseze într-un stat membru UE/SEE pentru a căuta de lucru, dar în acelaşi timp doreste păstrarea dreptului la prestația de șomaj în numerar, va face urmatorii pasi:
- Se solicită acordul de la AJOFM/ ALOFM;
- În termen de 7 zile de la autorizare să va înscrie ca persoană în căutarea unui loc de muncă la serviciul public de ocupare din statul respectiv;
- Se va supune procedurilor de control ale instituției la care este înscris pe toată perioada autorizării;
- Dacă se doreste prelungirea perioadei de export a indemnizației trebuie făcută o solicitare către AJOFM/AMOFM care poate fi transmisă prin fax/poștă/email.
IMPORTANT:
Plata prestaţiei de şomaj va fi efectuată direct de către instituţia competentă, cea care a deschis dreptul la prestaţia de somaj.
Perioada de acordare a acestui drept este de maximum 3 luni, cu posibilitatea de extindere până la maximum 6 luni.
Dacă şomerul se întoarce în statul membru competent la expirarea perioadei de export, va continua dreptul la prestaţia de şomaj în conformitate cu legistaţia statului membru care a acordat dreptul la prestația de șomaj.
Mulți șomeri își pierd dreptul la prestații din cauza necunoașterii acestor condiții.
Ei părăsesc statul în care au lucrat ultima dată fără a se fi înregistrat la serviciile de ocupare a forței de muncă, se înregistrează prea târziu la serviciile de ocuparea forței de muncă din statul în care își caută un loc de muncă (AJOFM/AMOFM) sau se întorc după expirarea perioadei de exportare.
Situația formularelor U1/U002/U004 emise de AJOFM Bistrița – Năsăud ân anul 2023 este următoarea: 217 – Spania, 14 – Austria, 9 – Germania, 3 – Italia, 1- Olanda, 1 – Belgia, 1 – Franta, 1 – Irlanda.
Situația formularelor E302/U006 emise AJOFM Bistrița – Năsăud în anul 2023 este următoarea: 141 – Spania.
În anul 2023, 92 persoane şi-au transferat indemnizaţia de şomaj dintr-un stat membru UE în Romania la AJOFM Bistriţa-Năsăud, cele mai multe transferuri provenind din Germania si Austria.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5