Abordarea inovativă a procesului didactic în educația timpurie

Prof. înv. preșcolar Liana-Monica Moldovan, Educatoare Rozina Oltean Grădinița cu Program Prelungit nr. 6 Bistrița

Educația nu este pregătirea pentru viață, educația este viața însăși” John Dewey

Educația este o activitate socială cu obiectivul de a pregăti oamenii ca element activ al vieții sociale. Cuvântul „educație” derivă din substantivul „educatio”, care înseamnă creștere, hrănire, cultivare. Este un proces important și complex în dezvoltarea unei societăți cultivate și elevate, care se desfășoară gradual, cultivând și asimilând noi cunoștințe, abilități și valori. Are rolul de a aduce schimbări pozitive, facilitând dezvoltarea unor calități umane și explorarea de noi orizonturi cognitive. Prin educație se cultivă valori sociale, învățându-i pe copii să fie demni pentru societate.

Educația timpurie reprezintă una dintre cele mai importante dimensiuni ale învățării pe tot parcursul vieții. Aceasta se referă la procesul de învățare și dezvoltare care are loc în primii ani de viață ai copilului, înainte de începerea școlii. De asemenea, învățarea pe tot parcursul vieții este importantă și din perspectiva dezvoltării personale, oferind oportunități de a explora noi pasiuni și interese, precum și de a dezvolta abilitățile de comunicare și de relaționare cu ceilalți.

Ca răspuns practic la dezideratul învățării pe tot parcursul vieții și la problematicile lumii contemporane, apar noile educații. Ele reprezintă o abordare educațională inovatoare, care urmărește să transforme procesul de învățare și să îl adapteze la nevoile și cerințele unei lumi în continuă schimbare.

În societatea contemporană, cu schimbări rapide și efecte imediate, educația și învățământul trebuie reînnoite, completate, adaptate, astfel încât putem vorbi despre o permanentă inovație și creație în activitatea didactică.

Abordările inovative în educația timpurie pot îmbunătăți procesul de învățare pentru copii în mai multe moduri. De asemenea, abordările inovative încurajează copiii să fie activi în procesul de învățare, să exploreze și să descopere lumea din jurul lor.

Prin intermediul activităților practice și a jocului liber, copiii sunt încurajați să gândească în mod independent și să găsească soluții la problemele cu care se confruntă. Această abordare îi ajută pe copii să-și dezvolte abilitățile de gândire critică și să învețe, să rezolve probleme într-un mod creativ.

Abordările inovative în educația timpurie au numeroase beneficii pentru dezvoltarea copiilor. Beneficiu al abordărilor inovative este dezvoltarea gândirii critice și a rezolvării problemelor. Acestea îi ajută pe copii să-și dezvolte abilitățile cognitive, sociale și emoționale într-un mod interactiv și creativ. De exemplu, abordările inovative îi ajută pe copii să-și dezvolte gândirea critică, rezolvarea problemelor, comunicarea și colaborarea.

Abordările inovative încurajează, de asemenea, dezvoltarea autonomiei și a independenței copiilor. Prin intermediul activităților practice și a jocului liber, copiii învață să-și gestioneze timpul și să-și rezolve problemele în mod independent. Această abordare îi ajută pe copii să-și dezvolte încrederea în sine și să-și asume responsabilitatea pentru propriile lor acțiuni.

Prin implicarea activă a copiilor în procesul de învățare și prin adaptarea activităților la nevoile și interesele lor individuale, aceste abordări inovative îi ajută pe copii să-și dezvolte încrederea în sine și să-și descopere potențialul maxim.

Educația preșcolară reprezintă stadiul inițial al sistemului de învățământ formal, destinat copiilor cu vârste cuprinse între aproximativ 3 și 6 ani. Această etapă este concepută pentru a oferi copiilor un mediu stimulant și sigur în care să învețe și să se dezvolte într-un mod holistic, având în vedere aspectele cognitive, sociale, emoționale și fizice ale dezvoltării lor.

Metodele inovative de predare și învățare reprezintă abordări și tehnici educaționale care implică utilizarea unor strategii noi, creative și adaptive pentru a sprijini procesul de învățare al copiilor. Aceste metode se bazează pe cercetările recente în domeniul educației și pe înțelegerea în continuă evoluție a nevoilor și caracteristicilor individuale ale copiilor. Ele pun accentul pe implicarea activă a copiilor în procesul de învățare, pe dezvoltarea abilităților lor critice și creative și pe crearea unui mediu de învățare stimulant și relevant.

Metodele inovative presupun o învățare prin comunicare, prin colaborare, care produce o confruntare de idei, opinii și argumente, creează situații de învățare centrate pe disponibilitatea și dorința de cooperare a copiilor, pe implicarea lor directă și activă, pe influența reciprocă din interiorul microgrupurilor și interacțiunea socială a membrilor unui grup.

În învățământul preșcolar sunt utilizate o multitudine de metode moderne însoțite de tehnici specifice și resurse materiale, dintre care amintim:

  • Explozia stelară - steluța mare și cinci steluțe mici
  • Lotus- flori de nufăr mici și o floare de nufăr mare
  • Bula dublă- două cercuri mari și patru cercuri mici de culori diferite, săgeți lungi și scurte
  • Predarea/învățarea reciprocă- palete colorate cu întrebări, ecusoane, coronițe
  • Ciorchinele- cercuri sau ovale de două mărimi și două culori, săgeți
  • Cubul- un cub sau tot atâtea cuburi câte tematici se predau, șase plăcuțe cu: descrie, compară, analizează, argumentează, asociază, aplică, simboluri pentru copii
  • Pălăriuțe gânditoare de culoare albă, roșie, galbenă, verde, albastră, neagră
  • Piramida și diamantul- suport de lucru, pătrate sau benzi de carton de culori diferite
  • Mozaicul- fișa expert, ecusoane, chestionar de evaluare- ilustrat
  • Diagrama Venn- fișe de lucru, ecusoane

În ultimele decenii, s-au dezvoltat metode inovatoare de educație timpurie care au demonstrat beneficii semnificative în dezvoltarea copiilor. Este important să aplicăm metode inovative de predare și învățare în educația timpurie întrucât au avantaje și multiple beneficii în dezvoltarea copiilor preșcolari.

Metoda Montessori, dezvoltată de Maria Montessori, pune accentul pe autonomie, libertatea de a alege și învățarea prin experiență. Într-un mediu Montessori, copiii sunt încurajați să exploreze și să învețe în ritmul lor propriu. 

Metoda Reggio Emilia, originară din orașul italian cu același nume, pune accentul pe participarea activă a copiilor în procesul de învățare. Într-un mediu Reggio Emilia, copiii sunt văzuți ca fiind capabili și competenți și li se oferă multiple modalități de exprimare și explorare. 

Abordarea Waldorf, dezvoltată de Rudolf Steiner, se concentrează pe dezvoltarea copilului într-un mod holistic-intelectual, emoțional și spiritual. Într-un mediu Waldorf, copiii sunt expuși la o varietate de activități artistice, muzicale și practice. Jocul liber și imaginativ este încurajat și se pune accentul pe învățarea prin experiență și participare activă.

Un aspect distinctiv al abordării Waldorf este utilizarea povestirii și a jocului dramatic ca modalități de învățare.

Metodele inovatoare de educație timpurie au numeroase beneficii pentru dezvoltarea copiilor. Aceste metode pun accentul pe învățarea activă și participativă, permițând copiilor să fie implicați în propriul lor proces de învățare.

Metodele inovatoare de educație timpurie reprezintă o abordare nouă și captivantă în dezvoltarea copiilor. Aceste metode pun accentul pe învățarea activă, participativă și pe dezvoltarea abilităților cognitive, sociale și emoționale într-un mod integrat. Implementarea acestor metode în școli și grădinițe necesită o schimbare a abordării tradiționale prin implicarea părinților și a comunității.

Aceste activități nu numai că promovează dezvoltarea abilităților sociale, cum ar fi comunicarea și lucrul în echipă, dar și încurajează empatia, înțelegerea și respectul reciproc. Metodele inovative de predare și învățare sunt concepute pentru a încuraja și dezvolta aceste abilități încă din primele etape ale educației.

Un dascăl bun trebuie să dea dovadă de flexibilitate și de adaptare când își alege materialele și metodele de predare-învățare-evaluare pentru a veni în întâmpinarea nevoilor copiilor săi. De asemenea, educatorul are sarcina de a încuraja și stimula creativitatea copiilor, de a-i ghida și îndruma în așa fel încât aceștia să învețe prin descoperire.

 

Bibliografie

Cucoș - Pedagogie, Ed. a 3-a, rev., Iași, Polirom, 2014.

Viorica Trif - Metode inovative de predare și învățare în educația timpurie, 2013.

Montessori, M. - Metoda Montessori: Pedagogia științifică aplicată educației copiilor în casele pentru copii, Editura Schocken Books, 1964.

Bocoș Mușata, Avram Iftinia, Catalano Horațiu, Someșan Eugenia - Pedagogia învățământului preșcolar. Instrumente didactice, Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2009

Breben Silvia, Gongea Elena, Ruiu Georgeta, Fulga Mihaela - Metode interactive de grup, Editura Arves, 2002

ttps://clickmedical.ro/dezvoltarea-copilului-metode-inovative-de-educatie-timpurie/

 

 

 

Comentarii

18/09/24 10:57
cititor

La bibliografie, dați numele întreg al autorului Cucoș!

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5