Vacanța de vară a proiectelor AmmA-Kids

Ioan Seni

         Fericiți sunt copiii care în timpul vacanței de vară au fost implicați în proiecte educative de certă importanță și frumusețe. Un astfel de proiect s-a consumat în cadrul atelierelor de vară AMmA-Kids (proiecte inițiate de învățători și profesori în beneficiul copiilor), proiect susținut de ISJ BN și realizat prin voluntariat de Asociația învățătorilor AMmA, beneficiari fiind atât elevi capabili de performanțe, cât și elevi de risc educațional.

            Proiectul inițiat de AMmA propunea copiilor din învățământul primar și nu numai, petrecerea timpului liber din perioada vacanței de vară, prin joc și activități creativ-atractive. Primul pas s-a făcut la Școala „Tiberiu Morariu” din Salva, unde s-a inițiat proiectul prin sugestiile și propunerile mai multor dascăli valoroși: inspectoarea Smaranda Florean, președinta Amma Elena Berende, metodistele Alexandra Sas și Floarea Simionese și membrele din Consiliul Consultativ, Luminița Girigan și Gabriela Herța, cea care a pus proiectul în tipar. Valoarea proiectului crește prin susținerea sa de către Inspectoratul Școlar Județean,  prin inspectorul general prof. Cristian Nicula. 

            O nouă întâlnire întrunea 51 de dascăli din 17 școli ale județului nostru, școli din Bistrița, de pe Valea Sălăuței, a Bârgăului, a Ilvelor și a Someșului Mare, din zona Teaca sau Căian, întâlnire ce declanșa demararea proiectului și-n celelalte școli interesate din județ. După zece zile de activități sugerate prin proiect și împlinite prin implicarea copiilor se va putea realiza bilanțul acestor acțiuni consemnate într-un jurnal al performanțelor. Un volum sau o carte a acestor jurnale va descoperi și va sugera pe viitor activități pe care alți copii le vor accepta prin selecție, căci ce poate fi mai frumos și interesant decât să descoperi bunăoară, în ograda bunicilor tehnica veche a industriei casnice sau textile, să descoperi utilitatea construcțiilor din gospodărie, a uneltelor și a instalațiilor vechi ce incă mai pot funcționa. La fel de interesantă poate fi descoperirea plantelor medicinale sau aromatice din grădina bunicii, a florilor care-i decorează gospodăria și locuința. De un real interes este bucătăria bunicii, felul în care ea își conservă pentru iarnă fructele și legumele, precum și produsle obținute de la animalele din gospodărie (brânza, slănina, cârnațul, laptele acru de oi etc). O probă practică a fost încercată pe viu în cadrul unui atelier găzduit de gospodăria unor bunici (lelea Anica): slănina la grătar, dulceața sau magiunul la căldare, iar după un mini traseu montan la o stână din apropiere, balmoșul preparat din făină de porumb, brânză proaspătă, unt și jântuit, stâmpărat apoi cu o fele de jântiță. Turismul montan se lasă încă descoperit și poate fi o soluție pentru viitorul generațiilor care vin din urmă, atât în favoarea lor, cât și a gospodăriilor care vor promova acest turism, mai ales a celor situate în zona montană și submontană.

            Întâlnirea cu scriitori sau poeți consacrați (Floarea Morar, Melania Cuc), cu pictori (Nechita Bumbu) sau sculptori, cu meșteri populari, atâțea cât mai sunt, întâlnirea cu alți specialiști pe diverse domenii, pot stârni noi valențe creatoare la nivelul mentalului juvenil al tinerei generații. Dansul, jocul și joaca, audițiile muzicale, teatrul, arta declamării, lumea poveștilor, desenele după întâmplările din povești, curiozitățile știinmțifice au fost încercate din plin în cadrul acestor ateliere. Vizitarea muzeelor sau a colecțiilor muzeale particulare îi aduc pe copii în contact direct cu uneltele și instalațiile vechi, cu patrimoniul lăsat de bunici și străbunici în „casa de părade”, cu produsele țesute sau cusute în stil propriu, autentic și național. Așa pot înțelege semnificația blidarelor de pe pereții casei, a ruzii de haine, a lăzii de zestre, a covoarelor țesute, a cingeauălor și icoanelor ce împodobeau casa bunicilor. În acest fel patrimoniul moștenit poate fi păstrat și valorificat și nicidecum abandonat, vândut sau distrus. Așa zisul „Muzeu al Civilizației Carpatice” al unor etnici nu de mult aciuați pe plaiurile românești, constituit din produse „cumpărate” de la români, este folosit astăzi ca mărturie a vechimii acestora în spațiul strămoșilor noștri...

            Atelierele de vară ale voluntarilor AMmA sunt o soluție extraordinară de salvare a tradițiilor și patrimoniului moștenit, sunt o punte reală și oportună între trecutul care se cufundă neiertător în uitare și viitorul pe care ni-l dorim cât mai performant. Cât de oportună poate fi astăzi cunoașterea plantelor medicinale, cât de necesar este ca tinerii să cunoască păsările codrului după ciripitul lor, cât de necesar și util este ca tinerii de azi să cunoască tainele naturii, într-o Grădină a Maicii Domnului, ocrotită de Marele Creator... La fel de atenți sunt organizatorii atelierelor cu tehnica viitorului – roboțeii, tabletele etc.

            Felicitări inițiatorilor, felicitări împlinitorilor, felicitări și susținătorilor care, prin ajutorul lor, dau o garanție acestei frumoase reușite. Cu siguranță, copiii implicați nu vor uita aceste ședinte, aceste ateliere și le vor promova pentru cinstirea și recunoștința ce o merită cu prisosință educatorii lor, învățătorii și profesorii care și-au dedicat energia acestor reușite, renunțând la o parte din concediul lor de odihnă. Fără aceste ateliere de vară multe valori naționale moștenite s-ar fi pierdut sau ar fi fost pe nedrept uitate. Revitalizate, ele pot fi un punct de plecare pentru noile generații, pentru viitorul lor. Competiția copiilor cu ei înșiși continuă căci atelierele AMmA au început în 22 august 2022 și se vor încheia în 2 sept., cu câteva zile înainte de a începe un nou an școlar. Ce amintiri plăcute vor avea copiii și dascălii implicați, ce voioșie va fi în curtea școlii la etalarea acestor experiențe, câte prietenii statornice nu s-au încheiat în timpul socializării acestor activități, câtă experiență benefică nu s-a acumulat în derularea acestui proiect... Felicitări tuturor și mai ales D-nei Elena Gabriela Herța, care m-a invitat și folosit la o astfel de activitate, iar după o vacanță atât de frumoasă, un an nou cu succese școlare, împliniri și bucurii se cuvine a fi dorit și transmis tuturor slujitorilor școlii și copiilor sau elevilor lor...

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5