Vitalia începe selectarea mecano-biologică a deşeurilor menajere din judeţul Bistriţa-Năsăud: 25% dintre deşeuri vor fi selectate automat

Centrul ecologic pentru managementul şi depozitarea deşeurilor menajere de la Tărpiu, comuna Dumitra va începe selectarea mecano-biologică a resturilor menajere provenite din locuinţele bistrienilor şi, nu numai. Informaţia a fost confirmată de vicepreşedintele CJ BN, preşedintele ALDE BN, Ioan Ţintean. El a recunoscut  într-o conferinţă de presă susţinută de ministrul Energiei, Toma Petcu, faptul că şefii Consiliului Judeţean BN au luat în calcul chiar rezilierea contractului cu administratorul gropii ecologice de la Tărpiu, SC Vitalia Servicii pentru Mediu Tratarea Deşeurilor SRL, dar că, zilele următoare, lucrurile vor reintra într-un anumit normal. Ţintean a precizat că cei de la Vitalia vor instala în săptămâna care urmează, “celebrul ciur, o primă etapă din tratarea mecano-biologică – şi va începe montarea lui”.

“Vor veni cu acel ciur rotativ şi tocător. Se va selecta fracţia uscată de cea umedă. Adică gunoiul şi compostul vor pleca într-o parte, iar fracţia uscată – tot ce înseamnă PET-uri, hârtie, fier, sticlă –  va merge separat. Nu vor mai intra direct în groapa de gunoi cum e acum, ci pe banda de selectare, iar PET-urile vor merge într-o parte, hârtia în altă parte, etc. Acum merg la grămadă şi se selectează puţin la bandă. De acum, lucrurile se separă din capul locului. Din cantitatea de deşeuri ce se depune la depozit, cam 25% va fi selectată automat, iar ca judeţ ne vom înscrie în etapele succesive: 25%, 40% de colectare selectivă şi depozitare redusă pe groapa de gunoi”, a explicat Ioan Ţintean, care a prezidat o comisie de verificare a situaţiei la depozitul ecologic de la Tărpiu a CJ BN .

Pe când colectarea selectivă de la sursă, adică de la cetăţean?

Ioan Ţintean a spus că această condiţie nu poate fi impusă printr-un contract ferm doar acelui operator unic care va câştiga licitaţia organizată de Consiliul Judeţean BN pentru această activitate de ridicare şi transport a gunoaielor. Ţintean a mai arătat faptul că, cel puţin încă un an de zile de acum încolo, operator interimar va fi tot Supercom SA: “Cum terminăm să ne judecăm cu un posibil operator, vine altul. Dacă facem un nou Caiet de sarcini în condiţiile în care a stabilit instanţa, tot ceva se va găsi, că aşa e în România. Eu sunt mulţumit că oamenii aceştia de la Supercom totuşi nu pleacă. Aţi văzut ce era să se întâmple când au rămas gunoaiele pe străzi în Bistriţa. Aşa cum se ştie 70% din cantitatea de deşeuri o produce Bistriţa”, a adăugat el.

REAMINTIM FAPTUL CĂ

SC Supercom SA din București a câştigat, prin negociere directă, contractul pe durată determinată pentru serviciul de salubrizare din judeţ pe care nu l-a mai asigurat Vitalia întrucât a pierdut licenţa de la ANRSC și a început din 5 septembrie activitatea de colectare și transport în Bistrița-Năsăud. Contractul are valabilitate de trei luni, dar poate fi prelungit până la desemnarea unui nou operator prin licitaţie publică prin SEAP, însă procedura poate dura până la un an şi jumătate. Persoanele fizice şi asociaţiile de locatari în mediul urban plătesc 9,9 lei/persoană/lună (faţă de 6,82 de lei cât a perceput Vitalia, creşterea fiind de 45%). La ţară, persoanele fizice plătesc 3 lei/persoană/ lună, faţă de 2,95 de lei cât a încasat vechiul operator. În ce priveşte agenţii economici şi instituţii publice creşterea este de la 307 lei/tonă la 348 de lei/tonă, creşterea fiind de 13%.

Începând cu data de 1 ianuarie 2017 SC Vitalia Servicii pentru Mediu Tratarea Deșeurilor SRL, are obligaţia de-a declara şi plăti la Fondul pentru Mediu taxa de 80 de lei. Suma de bani reprezintă onorariul pe fiecare tonă de deşeuri  care ajung în depozitul de  la Tărpiu. Proiectul de hotărâre a fost votat în cadrul unei şedinţe ordinare de consiliu judeţean din acest an. Taxa este de fapt o penalizare a faptului că bistriţenii nu sunt în stare să colecteze selectiv deşeurile  aşa cum cer normele Uniunii Europene.

Potrivit proiectului de hotărâre, toate cele 62 de unităţi administrative-teritoriale din judeţul Bistriţa-Năsăud  vor plăti această taxă operatorului serviciului de salubrizare în județ la  Supercom. Aceasta, la rândul ei va achita mai departe aceste sume firmei Vitalia. Totodată, primăriile vor lua măsurile necesare în vederea reducerii cantității de deșeuri inerte și deșeuri nepericuloase și creșterea cantităților de deșeuri colectate selectiv.

CE SPUNE RADU MOLDOVAN?

Conform celor spuse de preşedintele Radu Moldovan, Consiliul Judeţean avea două variante pentru această taxă care amendează faptul că deşeurile nu sunt colectate selective, aşa cum cer normele Uniunii Europene. Prima variantă era o nouă taxă pentru bistriţeni, sau relocarea noii taxe către administraţiile publice locale.

RADU MOLDOVAN“În urma discuțiilor cu ministerul, aveam două variante: punerea în cârca cetățenilor a acestei taxe, prin punerea ei în tariful de salubrizare, lucru pe care nu l-am agreat, sau să trimitem la administrațiile locale. Cele 62 de consilii locale vor analiza cum recuperează acești bani, fiecare CL are autonomie și va decide ce face, asigură sumele din bugetul localității ca să nu mai încarce cetățenii sau le recuperează din altă parte, asta nu decid eu. Nici administratorul depozitului de la Tărpiu, nici operatorul de salubritate, care au contracte clare, nu vor accepta să plătească din buzunarul propriu această taxă impusă printr-o directivă a UE ca penalizare pentru noi, pentru români, care nu înțelegem că trebuie să colectăm selectiv. Noi în continuare depozităm la grămadă, la întâmplare și de anul acesta avem o taxă de 80 de lei, dacă nu ne conformăm de la anul vom avea 120 de lei și tot așa. În depozit ar trebui să ajungă maxim 20% din cantitatea integrală. În februarie vom veni în CJ cu un regulament foarte clar, cu toate obligațiile”, a explicat Radu Moldovan.

În loc de epilog

Taxa de 80 de lei pentru tona de deşeu depozitat la groapa de gunoi este o taxă penalizatoare pentru managementul deşeului. La ora actuală, România are o rată de reciclare a deşeurilor de 4,5%, iar ţinta ce trebuie atinsă este 50%, până în 2020. Directiva europeană a intrat în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2017.

SCURT ISTORIC

Centrul de depozitare de la Tărpiu are o capacitate totală proiectată de un milion de metri cubi, în patru celule. Prima celulă, operabilă, are o durată de viaţă de 5-6 ani, o capacitate de depozitare de 300.000 de metri cubi şi se întinde pe 2,62 ha. Construcţia celorlalte trei celule va începe în 2015, 2021 respectiv 2026. Staţia de sortare (capacitate de 13.000 de tone pe an) permite sortarea diferitelor tipuri de deşeuri din ambalaje pe diferite componente. Staţia de compostare a deşeurilor (1,4 ha) are o capacitate de 12.000 de tone pe an şi cuprinde o zonă de compostare, una de maturare şi una de stocare, tehnica de compostare utilizată fiind compostarea în brazdă.

În afară de spaţiul de stocare finală a deşeurilor, depozitul ecologic include un sistem de management al apei, o staţie de tratare a levigatului, un sistem de colectare a gazului şi ardere cu faclă, o clădire administrativă, o cabină prevăzută cu pod de cântărire, atelier auto, parcări şi facilităţi conexe.

Depozitul de la Tărpiu va fi administrat în următorii 20 de ani de SC Vitalia Servicii pentru Mediu Tratarea Deşeurilor SRL, firmă care va plăti o redevenţă trimestrială, banii urmând să fie folosiţi pentru construcţia celorlalte trei celule. Vitalia a ofertat 42,82 lei fără TVA/tonă la tariful pentru preluarea deşeurilor municipale reziduale în vederea depozitării, la tarifele pentru preluarea deşeurilor biodegradabile în vederea compostării oferta a fost de 0,10 lei/tonă, acelaşi fiind şi tariful de preluare a deşeurilor reciclabile colectate separat în vederea sortării.

 

Comentarii

28/08/17 13:37
Balan Marius- e...

Da pana amu ce ati facut ? Ca mata sub pres. Sa va fie rusine la toti cei implicati in acest proiect urat mirositor !

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5