Ştefan Sângeorzan, Vitalia: Nimeni nu vrea să plătească pentru serviciile de salubrizare !

La conferinţa de presă organizată de Societatea Vitalia Servicii pentru Mediu SA, Sucursala Bistriţa, s-a dezbătut vitala problemă a societăţii de a recupera datoriile pe care le au beneficiarii faţă de societate, fiind o întrevedere pe tema SMID.
Directorul sucursalei, Ştefan Sângeorzan, a făcut o minuţioasă prezentare a situaţiei actuale, inclusiv pierderea contabilă medie lunară pe perioada octombrie 2014 – august 2015 şi septembrie 2015 – decembrie 2015.
„ Procedura de atribuire a contractului de delegare pentru activitatea de colectare a deşeurilor a fost organizată în cadrul proiectului: Sistem de Management Integrat al deşeurilor solide în judeţul Bistriţa-Năsăud şi lansată licitaţia în anul 2012. Documentaţia de atribuire realizată de consultant a avut la baza date cu privire la populaţia judeţului existente în recensământul din 2002.
La modificarea de tarife care am solicitat-o în martie anul trecut şi care a fostaprobată în august, am realizat o ajustare a populaţiei, luând în calcul datele din recensământul din 2011. Se constată însă, din teren, ca urmare a finalizării activităţii de contractare şi, de asemenea, din corespondenţa purtată cu primăriile, că un număr important de persoane, în unele cazuri reprezentând peste 20% din populaţia totală a comunei/oraşului sunt plecate din localitate (la muncă în străinătate, la studii, etc). În concluzie, veniturile estimate NU POT FI REALIZATE. Nu există numărul de utilizatori anunţat în documentele de atribuire şi nici în recensământul din 2011. La nivelul judeţului, numărul real de utilizatori al serviciului este de 218.335 locuitori (din care 78.475 în mediul urban şi 139.860 în mediul rural), cu 16% mai puţin decât numarul luat în calcul la fundamentarea tarifului în vigoare (respectiv cu 22,3% mai puţin în mediul urban şi 12% mai puţin în mediul rural). Astfel, tarifele aflate în prezent în vigoare nu fac decât să perpetueze dezechilibrul contractual, veniturile reale neputând să acopere costurile de operare care nu au suferit nicio modificare conform celor convenite cu ADI Deşeuri Bistriţa. Dovada stau rezultatele înregistrate de sucursala Bistriţa-Năsăud care confirmă perpetuarea acestor pierderi, chiar şi după modificarea tarifelor din luna septembrie 2015. Astfel, faţă de o pierdere contabilă medie lunară de 623.726 RON înregistrată de sucursală în perioada octombrie 2014 - august 2015, pierderea contabilă medie lunară în perioada septembrie 2015 -decembrie 2015 a fost de circa 371.000 RON. Îmbunătăţirea înregistrată pe parcursul ultimelor patru luni nu numai că nu este suficientă pentru a asigura o minimă profitabilitate lunară operatorului, ci duce la adâncirea pierderii cumulate în cadrul contractului, care a ajuns în prezent la circa 9.000.000 RON. Conform Legii salubrizării 101/2006 primăriile au obligaţia de a institui taxe de salubrizare pentru utilizatorii serviciului fără contract. Această lege e în vigoare încă din 2007. Am făcut multiple demersuri pe lângă fiecare primărie în parte, în sensul aplicării acestei legi care prevede decontarea prestaţiilor efectuate la utilizatorii fără contract. Situaţiile în cele 62 de UAT-uri sunt extrem de variate: există comune unde primăriile consideră că persoanele care beneficiază de ajutor de handicap sau social sunt scutite de plata serviciului de salubrizare. Aceasta nu înseamnă însă că operatorul este obligat să suporte cheltuielile acestea. Conform legii, ar trebui să se aplice taxa de salubrizare; alte comune consideră copiii de până la 14 ani ca neplătitori; altele veteranii de război. Însă există un singur numitor comun, NIMENI NU VREA SĂ PLĂTEASCĂ ACEST SERVICIU. Dacă fără apă, gaz sau electricitate nu se poate trăi, în ceea ce priveşte colectarea deşeurilor, oamenii nu sunt obişnuiţi să plătească, nici la timp, nici să declare numărul real de persoane din gospodărie. Aşadar, operatorul a calculat şi s-a stabilit un preţ pe persoană, luând în calcul un număr anunţat mult mai mare decât există în realitate, fără să cunoască situaţiile particulare. Toată lumea trebuie să înţeleagă că lucrurile nu pot continua în acest fel şi că ceea ce societatea noastră solicită este justificat şi se datorează acestor diferenţe de care nu suntem răspunzători. Soldul clienţi la 31.12.2015 - 2.988.587,40 lei din care sumă clienţi restanţi -1.909.984 lei, din care agenţi economici: 280.395, 63 lei; asociaţii de proprietari/locatari 534.167,52 lei; instituţii – 58.110,40 lei; persoane fizice urban – 243,313,30 lei; persoane fizice rural: 756.555,35 lei” a declarat Ştefan Sângeorzan.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5