Scriitorul Aurel Podaru, într-o antologie critică de Vasile Vidican

Profesorul şi criticul Vasile Vidican ne propune o antologie critică „Aurel Podaru în pagini de istorie literară”. Volumul, ce cuprinde texte scrise pe marginea activităţii în domeniul istoriei literare a scriitorului din Triteni – Beclean, conţine recenzii şi cronici literare la cele 12 cărţi (14 volume) din sfera istoriei literare, memorialisticii îngrijite de Aurel Podaru în perioada 1996-2016.

Textele din volumul respectiv relevă cititorilor o altă faţă a scriitorului. Este vorba de munca sa, mai puţin spectaculoasă de cele mai multe ori, mai migăloasă, mai trudnică în domeniul istoriei literaturii. Dar rezultatele acestei munci au fost de fiecare dată pe măsura efortului. Ar fi suficient să menţionez aici ediţia critică Pavel Dan pentru a ne face o idee asupra afirmaţiei de mai sus, scrie în Prefaţă autorul Vasile Vidican.  „Privind în ansamblu această antologie critică ne-ar putea veni în minte cunoscuta zicală „Omul sfinţeşte locul”. Numai că, pentru a-l sfinţi, omului i se cere trudă, modestie, devotament faţă de domeniul căruia i se dedică. Şi dacă ne gândim la cele două toposuri care au marcat într-un fel sau altul traseul existenţial şi spiritual al lui Aurel Podaru, vom constata că niciunul nu a părăsit centrul atenţiei istoricului şi criticului literar. Atât localitatea Tritenii de Sus (satul său natal), cât şi Becleanul, care l-a adoptat cu aproape 50 de ani în urmă, îi sunt mereu aproape scriitorului care, la rândul său, cinstindu-le cum se cuvine, arată lumii ce au ele mai de preţ spiritualiceşte”, spune criticul Vasile Vidican.

Despre Aurel Podaru ar fi multe de spus. Noi amintim doar faptul că el este  iniţiatorul şi preşedintele Cenaclului literar „Grigore Silaşi”; iniţiatorul şi preşedintele Fundaţiei Culturale Memoria, Filiala Beclean; iniţiatorul şi organizatorul principal al Colocviilor de la Beclean; iniţiatorul şi organizatorul Întâlnirilor Clubului Saeculum şi al manifestării Bunavestire ART; cofondator şi preşedinte al Asociaţiei Culturale Saeculum Beclean; redactor responsabil al publicaţiei Observatorul de Beclean; cofondator şi preşedinte al Asociaţiei Culturale „Pavel Dan” etc.

Acestea, şi multe altele, ne face să afirmăm că Aurel Podaru s-a identificat întru totul cu oraşul Beclean, devenind unul dintre fiii săi cei mai remarcabili. Iar cartea semnată de Vasile Vidican şi aparuta in aceste zile la Editura Scoala Ardeleană Cluj-Napoca, este un argument în acest sens.