Şcolile profesionale, o Cenuşăreasă a învăţământului românesc. Vezi ce soluţii propune deputatul Cristina Iurişniţi!

Guvernul a adoptat joi ordonanţa de urgenţă pentru înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Formare Profesională Iniţială în Sistem Dual din România. Această agenție, încă una din zecile care își desfășoară activitatea mai mult sau mai putin birocratică, trebuie obligatoriu să aibă în vedere, în mod real si nu doar pe hârtie, o campanie națională de promovare a învățământului dual, în mass- media, în rândul familiilor si agenților economici care semnalează de ani buni criza de forță de muncă calificată din România. Aceasta autoritate ar trebui să publice un calendar clar al acțiunilor pe care le va programa.

            Încă mai persistă mentalitatea potrivit căreia dacă urmezi o școală profesională nu esti prea inteligent si precis ai rămas corigent sau ai obținut sub 5 la Evaluarea Națională. Aceste prejudecăți trebuie să dispară. România are nevoie de meseriași buni, în toate domeniile.

România are nevoie de un program de tipul "Adoptă o școală”! Mediul de afaceri ar trebui să investească în educație pro bono, dar și să beneficieze de anumite stimulente și facilități pentru desfășurarea unui astfel de proiect.

            În acest context, am depus săptămâna aceasta în Parlament o propunere de modificare a Legii Educatiei care încurajează si facilitează inserția pe piata muncii a tinerilor peste 16 ani cuprinși în învățământul profesional tehnic si dual printr-un contract în part- time.

            Inițiativa vine să completeze beneficiile aduse de recenta lege a internship-ului unde am depus amendamente care s-au adoptat în folosul tinerilor. Prin indemnizația de internship asigurată si certificatul eliberat de instituția gazdă, se atestă experienta în muncă câștigată de tineri pe o perioadă de maxim 6 luni. Este o lege bună si motivantă pentru tinerii care au peste 16 ani.

             Cadrul legislativ al Internship-ului nu e suficient din păcate. Agenäii economici trebuie sa investească în educaäie și implicit în formarea viitorilor lor angajați, pe care să-i formeze încă de pe băncile școlii! Ne dorim să avem meseriași în țară, buni profesioniști care trebuie formați de agenții economici sau marii angajatori în întreprindere. Cei aproximativ 30% absolvenți care nu au reușit să intre la un liceu își vor continua studiile și vor învăța si o meserie.

            Din perspectiva codului fiscal propun de asemenea o măsură încurajatoare pentru tineri:  o cotă de impozit de 0% care să se aplice asupra venitului impozabil corespunzător elevilor peste 16 ani pe perioada contractului muncă part-time, respectiv 5% absolvenților din învățământul profesional dual în baza unui contract individual de munca, cu operatorul economic partener al unității de învățământ absolvite pe o perioadă de maxim 3 ani.

            Astfel cele două initiative complementare au menirea de a crea noi oportunități pentru absolvenții învățământului professional-dual, având în vedere atât menținerea forței de muncă calificată în România, prin acordarea facilităților economice, cât și încurajarea agenților economici să investească în dezvoltarea învățământului profesional-dual. Mai mult decât atât, prin consolidarea cadrului care legiferează organizarea învățământului profesional-dual propunem să diminuăm rata șomajului, fenomenul migrației forței de muncă, concomitant cu încurajarea parteneriatului școală-operatori economici, dar și a profesionalizării reusursei umane în accord cu cerințele pieței forței de muncă din România.

           Ce mai lipsește ? O promovare mediatică, o campanie națională de conștientizare și sensibilizare a tinerilor și părinților, pe măsura așteptărilor.

            Având în vedere faptul că admierea în învățământul profesional de stat urmează a se desfășura în perioada, 23-26 iulie 2018, solicit MEN o promovare mai incisivă și o informare mai conștientă a tinerilor în privința avantajelor ce le pot avea în urma parcurgerii acestei forme de învățământ.

            ,,Adoptă o școală!” este un program de promovare pe care o voi susține fără rezerve, pentru că avem nevoie de buni profesioniști, care să lucreze în și pentru România.

             

Comentarii

30/06/18 11:55
THEO

CRISTINA, CREDEAM CĂ EȘTI DUSĂ PRIN LUME SĂ CHELTUI BANII.AI APĂRUT?

01/07/18 17:23
carcotas

Doamna Cristina,
In primul rand, propuneti :
1/. Desfiintarea tuturor facultailor particulare, care fac studenti si dau diplome la " pune x-ul " pe banda rulanta si care diplome, n-au absolut nici o valoare alta decat a produce o adevarata inflatie de diplome fara acoperire in sistemul de invatzamant .
2/. Propuneti revenirea la sistemul lui Ceausescu, (pentru ca foarte bun a fost ), prin care indiferent la ce scoala , liceu ori facultate mergea un tanar, dadea examen de admitere si nu se tinea cont de notele din timpul anilor de studii, pentru ca multi elevi vin de la sate unde au note date aiurea si ocupa locurile elevilor de liceu merituosi ... si " nu va faceti ca nu stiti " - vorba doamnei Elena Udrea... La fel si la admiterea la facultati ...
3/. Planul de scolarizare, sa se faca coroborat exclusiv dupa cerintele sociale si ale economiei nationale .
Inclin sa cred ca din aceasta cauza , tinerii refuza sa mearga la scolile de meserii , ca la toti le trebuie " titluri " superioare , desi n-au inclinatie spre "carte " si degeaba isi " obtin " astfel de diplome, ca nu stiu sa faca absolut NIMIC ! Majoritatea celor " la pune x-ul " au pile si relatii si efectiv ocupa locurile de munca a studentii merituosi de la stat .
In acest mod, ar merge la liceu si la facultate, numai elevii care sunt studiosi si merita acest lucru, cailalti fiind fortzati sa se duca la scolile de meserii , acolo unde le este locul si unde au cat de cat aptitudini .

19/07/18 11:10
Cititor

Toti care ati fost la guvernare de la Revolutie incoace, efectiv v-ati batut joc de invatzamantul romanesc, care pe vremea lui Ceasusescu era excelent , de stanga ori dreapta politica, in egala masura !

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5