Privire în matematica şcolară

„Oamenii nu cred că matematica este simplă pentru că nu realizează cât de  complicată este viața” spune John von Neumann, la care vine cu completări și Einstein: „Nu te îngrijora prea tare de dificultățile tale cu matematica, te asigur  că ale mele sunt și mai mari”.

Matematicianul din neamul Moisilienilor năsăudeni, Grigore Moisil spune: „În viitor, când unul din cinci oameni se va ocupa de știință, atunci - așa cum era cândva cu latina - limba internațională oficială va fi Matematica, numită limba latină a viitorului, care permite accelerarea maximă a circulației ideilor științifice.

Păreri și gânduri despre acest obiect sunt multiple, dar o să ne referim la autorul acestei cărți, Gheorghe Giurgiu, profesor și scriitor stabilit la Dej, care demonstrează foarte frumos că școala și numai școala îi pregătește pe oameni pentru viață, iar matematica și viața sunt într-o corespondență biunivocă, așa cum  spune prof. Tudor Deaconu din Timișoara.

Profesorul Gheorghe Giurgiu, autorul cărții, este un exemplu de dăruire, implicare și pasiune. În cei 43 de ani de slujire la catedră a transmis stări și trăiri elevilor săi din Curtuiușul Dejului, Ocna Dejului, Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Dej, Viile Dejului, Pintic, având ca domeniu de interes matematica, dar și literatura, publicând și două volume cu caracter memorialistic: „De la Bulzești la Dej. Trecem prin timp, dar păstrăm amintirile” - 2020 și  „Tablete pentru neuitare” - 2021.

A treia carte, cea de față, vine să încununeze încă o dată, calitatea muncii depuse de către un dascăl greu de egalat și greu de uitat, ce răspândește în jur  dragoste, bunătate, blândețe, respect și admirație, dar și un șirag de performanțe școlare, plecând de la modelul general profesor model - elev model, îndrumând elevii de a avea o viață ordonată și de a preveni haosul.

Cartea de față este o dovadă că autorul nu a coborât de la catedră, caută, cercetează noi metode în predare, aducând completări lucrării sale de grad cu titlul „Geometria poliedrelor”, lucrare realizată sub îndrumarea șefului catedrei de geometrie de la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, conf. dr. Marian Țarină. Lucrarea a fost susținută în cadrul consiliului profesoral și al comisiei metodice de specialitate la nivelul municipiului Dej, la școala din Viile Dejului, unde autorul era director și profesor pe catedra de matematică, lucrare unanim apreciată și popularizată ca un succes și o reușită în formarea personalității sale.

În prima parte a cărții sunt expuse metode de succes în predarea matematicii, precum și rezultatele obținute de elevii săi, mulți atingând  potențialul maxim, creându-și propria imagine cu care au intrat cu succes pe podiumul matematicii. O sinteză a performanțelor obținute, prin metode diverse făcându-i pe elevi să înțeleagă și să îndrăgească matematica, văzând și beneficiile matematicii în viața noastră. Elevii s-au împrietenit cu cea mai longevivă revistă din domeniu - Revista de matematică, colaborând la rubrica celor interesați în rezolvarea problemelor, găsind dovezi palpabile ale prezenței matematicii  în viața noastră.

A făcut multe excursii cu elevii ca drept recompensă pentru rezultatele lor, ca propunători de soluții de rezolvare a problemelor din gazetele de specialitate, urcând de mai multe ori și vârfurile din Munții Rodnei, Muzeul mineritului din Baia Mare, Ocna de sare, determinând elevii să găsească dovezi palpabile, modele matematice în tiparele naturii - melcii în cochiliile lor, păianjenii în pânzele lor, albinele în hărnicia lor de a construi hexagonalele adăposturi sau poliedrele din ramura mineritului. Deci, oriunde privim, găsim dovezi palpabile ale prezenței  matematicii în viața noastră, care este mai mult decât o știință, este un act de cultură, unul din modurile fundamentale ale gândirii umane, un exemplu de  dăruire, implicare și pasiune.

În partea a doua a cărții, prezintă metode eficiente, atractive în predarea elementelor geometrice în învățământul preșcolar, primar și gimnazial, metode care să accelereze mintea ,,să dezvolte raționalimentul, gândirea analitică, să genereze caractere practice, abilitatea de a gândi, de a promova înțelepciunea,   gândirea  investigatoare, creatoare, o apropiere de necunoscut printr-un modest stil de cercetare. Ne redă metode participative, cu mijloace proprii spre dezvoltarea personalității elevilor nu numai sub aspect intelectual, ci și  sub  aspect  estetic și moral, motiv pentru care se completează foarte bine matematica  cu alte discipline – literatura, muzica, arta, științele naturii. „Matematica a pătruns ca  aerul în toate domeniile vieții moderne, iar viitorul  depinde  de matematică”, după cum foarte bine spune matematicianul Grigore  Moisil.

„Privirea aruncată acum de Gheorghe Giurgiu în matematica școlară, spune  prof. Cristean Aldea, este o privire avizată, profesionistă, făcută cu expertiza  celor peste 40 de ani de activitate didactică deosebit de fructuoasă.”

 Prof. drd. Iulia Medeveschi spune: „Volumul lui Gheorghe Giurgiu ne încurajează să transmitem elevilor că învățarea matematicii nu este utilă doar pentru promovarea examenelor, ci și pentru a înțelege lumea în complexitatea ei, care ar trebui să înlăture frica, ura față de acest obiect, înlocuită integrarea bucuriei, deoarece oriunde privim găsim dovezi palpabile ale prezenței  matematicii în viața noastră de zi cu zi - ca muzica rațiunii, ca o limbă și o  știință și un simbol al egalității care nu există decât în matematică.”

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5