Göteborg - Viitorul educaţiei europene în epoca tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor (ICT)

În perioada 4-12 septembrie 2010, am participat in cadrul Actiunii cheie 1.1- Vizite de studiu pentru specialişti în educaţie şi formare profesională/Programul Transversal din cadrul Programului de învăţare pe tot parcursul vieţii, la acţiunea cu titlul “Increase the professional use of digital learning resources”( Folosirea accentuată a resurselor digitale de învăţare).Întâlnirea a avut loc la Universitatea de Ştiinţe ale educaţiei din Göteborg, Suedia şi a fost organizată de OLSSON Lena, profesor universitar in Consiliul de Educaţie şi Cercetare pentru formarea profesorilor de la Universitatea din Göteborg şi Monica Sandorf , consilier educaţional pentru dezvoltarea unităţilor de învăţământ din Göteborg.

A fost o experienţă completă, incluzând contactul cu factori de decizie în educaţie, profesori universitari, formatori şi profesori de informatică din 14 ţări europene(Suedia, Anglia, Olanda, Italia, Spania, Irlanda, Bulgaria ,Croatia, Cehia, Turcia, Islanda, Grecia, Germania si Romania), discuţii despre managementul educaţiei la diferite niveluri, implementarea tehnologiilor ICT, atât pentru instruire şi perfecţionare profesională, cât şi pentru activităţi de predare-învăţare cu elevii, provocări şi probleme.Participanţii si-au prezentat reciproc bune practici, informaţii, si-au expus proiectele ICT utilizate în ţările lor şi au avut ocazia să intre în contact cu noi tehnologii. Sala de conferinţe care a găzduit evenimentul din Göteborg a devenit pentru câteva zile, prin proiectele prezentate, un adevarat spectacol al inteligenţei, creativităţii şi originalităţii.

Programul a cuprins vizitarea mai multor tipuri de instituţii de învăţământ(IT University, unde ne-au fost prezentate de profesori universitari metode moderne de implementare a Tehnologiei Informaţiei şi Comunicării (ICT) in educaţia tinerilor, Universitatea de Educaţie în matematică, o şcoală cu profil ICT (Munkebäcksgymnasiet), cu o dotare de excepţie, unde întreg procesul instructiv-educativ, era asistat de computer(fiecare elev avea în dotare personala un laptop, pe care trebuia să-şi facă temele şi cu care lucra în fiecare zi la şcoala), un liceu cu profil vocaţional şi o şcoala normală(Almåsskolan), dar care implementa cu succes utilizarea tehnologiilor moderne IT în procesul educaţional. Munkebäcksgymnasiet a uimit întreaga delegaţie internatională care a vizitat-o. Condiţiile ultramoderne de studiu, dotările, aplicarea generala a tehnologiei informatice în actul predării şi al învăţării, calitatea procesului didactic, rezultatele obţinute de elevi, atmosfera liberă, lipsită de tensiuni, toate acestea o recomandă ca pe o „şcoală a viitorului“.

În cadrul schimbului de experienţă din diferitele instituţii de învăţământ, am asistat la lecţii si am observat cum s-a folosit TIC la diferite materii de studiu: matematica, fizică, limba engleza, franceză şi spaniolă, istoria artei, creativitate şi comunicare grafică, dar şi cum se poate folosi ca instrument pentru managementul de date al şcolii şi comunicarea cu parinţii, reducând semnificativ birocraţia şi facilitând transmiterea de informaţii către aceştia. De asemenea, am văzut portaluri şi aplicaţii concepute în sprijinul profesorilor, fie ca o bază comună de materiale pentru predare la diferite materii, fie pentru evaluarea on-line a elevilor şi evidenţa progreselor acestora- CITO, OKULISTIK, e-School, Moodle, DYNED. Am aflat date despre examinările on-line în vederea accesului la altă treaptă de învăţămant şi despre preocupările legate de e-learning, dar şi cu privire la obiectivele educaţionale ale utilizării TIC şi la stabilirea infrastructurii în domeniu, precum şi date cu privire la modul de acces la internet şi la organizarea portalului educaţional naţional. Acesta cuprinde secţiuni de e-content şi e-management.

Viitorul Europei, atât economic cât şi social, se formează acum de pe treptele şcolii, clasele fiind adevarate laboratoare de cercetare, formare, dezvoltare şi structurare a societăţii de mâine. Elevii şi studenţii de azi trebuie să fie temeinic pregătiţi atât profesional căt şi informaţional. Specialiştii de mâine din orice domeniu de activitate trebuie să fie familiarizaţi cu tehnologia informaţională dacă doresc să participe constructiv şi efectiv la dezvoltarea societăţii informaţionale a viitorului.

Profesor Informatică

Iulia Istrate

Palatul Copiilor Bistriţa

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5