Elevi şi cadre didactice din Salva, printr-un proiect Erasmus +, în Vidin

Prof. Vasilica Găzdac

    În perioada 25-29.10.2022, Școala Profesională “Tiberiu Morariu” Salva a fost implicată într-un flux mixt de formare cu stagii de job-shadowing și mobilitate de grup a elevilor în cadrul Acreditării Erasmus + “Digitalizare, STEAM și Anti-bullying” “Nr: 2021-1-RO01-KA121-SCH-00000034. Școala gazdă care a găzduit evenimentul mixt a fost S.U Sveti Chiril I Metodii din Vidin, Bulgaria, specializată pe arte. Din instituția noastră au participat în stagii de job-shadowing 2 cadre didactice (Pop Daniel, Butaciu Silvia ) iar la mobilitatea de grup 10 elevi din ciclul gimnazial clasele a-V-a, VI-a și a  a-VIII-a, şi anume Răzvan B., Daria A., Nicola C., Denisa M., Robert G., Darius L.,David C., Denis C., Paul S., Silviu B., împreună cu 2 profesori însoțitori. Mulțumim conducerii școlii, doamnei director profesor Romana Iulia Fetti pentru suportul acordat și pentru împlicarea în activitățile proiectului.

            Acreditarea este o acțiune în cadrul programului Erasmus+ în sectorul de mobilitate, KA1, educație școlară care aduce organizațiilor de învățământ valoare și vizibilitate europeană prin scrierea unei aplicații anuale de finanțare simplificate și prin flexibilitatea tipurilor de activități derulate. Obiectivele pentru cele 15 luni de proiect ale instituției noastre s-au centrat pe creșterea abilităților digitale, abilităților STEAM  (Știință, Tehnologie, Inginerie, Arte și Matematică), reducerea comportamentelor anti-bullying ale elevilor și îmbunătățirea portofoliului de metode și mijloace didactice, creșterea competențelor lingvistice, exerciții de reflecție și auto-reflecție asupra activității de la clasă ale cadrelor didactice implicate în stagiile de job-shadowing.

În cadrul fluxului nostru de învățare am purtat discuții cu reprezentanții școlii de arte și a grădiniței vizitate. Sistemul educațional bulgar în ultimii ani s-a descentralizat puternic, examenul de titularizare național a fost înlocuit cu titularizarea la nivelul fiecărei instituții școlare, pentru noi veniții în sistem există mentoratul local. Bulgaria a mărit salariile cadrelor didactice în special ale debutanților și a atras în sistemul de educație mulți profesori tineri. În cadrul sistemului de învățământ preșcolar au păstrat grupa pregătitoare, au bugetat mesele preșcolarilor integral de la stat, au introdus studierea limbii engleze la vârstele timpurii, au scăzut numărul de preșcolari la grupă pentru eficientizarea actului didactic. Mulțumim în principal doamnei director Biserka Kamenova și profesoarei Pamela Mladenova pentru eforturile de găzduire, de pregătire și de implicare în activitățile fluxului de formare. Mulțumesc de asemenea, doamnei director Danka Stamenova, directoarea de la Gradinita Arabella, partenera noastră din alt proiect Erasmus care ne-a primit în vizită la instituția dumneaei și ne-a facilitat întâlnirea cu primarul orașului Vidin.

            Activitățile derulate în cadrul mobilității de grup ale elevilor au constat în susținerea de ore comune cu elevii bulgari, ore de arte desfășurate bilingv în limba bulgară și în limba engleză utilizând munca în echipe, metoda învățării prin proiect și  metoda învățării prin cooperare pe tematicile anti-bullyingului și a învățării digitale. După derularea orelor, elevii au fost împlicați în activități culturale în orașul Vidin, parada școlilor co ocazia Sarbatorii religioase Sf. Dumitru, vizitarea unor obiective culturale și turitice pe tematică civică și STEAM din vecinătate: Cetatea Baba Vida, Muzeul orașului, Sinagoga, Biserica Sf. Dumitru, Biserica Sf. Panelimon, Faleza Dunării, Centrul cultural Popov, cetatea Belogradcik, peșterile Măgura și Venetsa.

            O activitate importantă pentru profesorii participanți a constituit ora de consultații și analiză a activităților asistate împreuna cu profesorii bulgari unde s-au schimbat resurse educaționale, aplicații digitale, analizat curriculelor din cele două sisteme de educație, modalitațile de evaluare ale elevilor din ciclul gimnazial centrate pe competențe ale școlii cehe, discuțiile cu conducerea școlii despre activitățile din școală, proiecte, parteneriate etc. Activitățile  de asistență la clasă vor fi continuate în format fizic prin găzduirea mobilității școlii bulgare anul viitor dar și în format blended-learning, utilizându-se platforma eTwinning cu participarea claselor de elevi români și bulgari simultan și cu mentorizare realizată de echipe mixte punându-se în practică numeroase metode pentru arte prezentate, materialele didactice primite. Profesorii și elevii participanți și-au crescut nivelul cunoștiințelor lingvistice, abilităților digitale, abilităților STEAM, comportamente anti-bulling învățând altfel într-o școală europeană pentru transferul activ de bune practici Erasmus+.

Un aspect important în buna derulare a evenimentului mixt a fost realizat prin acțiuni de vizibilitate a proiectului, postări pe paginile de Facebook personale ale profesorilor și ale școlilor implicate. Experiența de învățare europeană a fost consemnată în jurnalele de job-shadowing pentru profesori și în jurnalele de proiect ale elevilor, și evaluate prin intermediul chestionarelor de evaluare finală pentru participanți.

Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus Plus, noul program al Uniunii Europene în domeniul educației, formării profesionale, tineretului și sportului.Toate informaţiile pe care le furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conţinutul acestor informaţii.

 

           

 

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5