PERSPECTIVE ȘI PROVOCĂRI

Cîmpean Imola: Debate – o altfel de olimpiadă

Anul trecut, în vara după ce am terminat clasa a X-a, am participat la Olimpiada Naţională de argumentare, dezbatere şi gândire critică „Tinerii dezbat”, ceea ce a însemnat foarte mult pentru mine și lucrul pentru care sunt cel mai recunoscătoare e că datorită acestei experiențe am învățat să lucrez în echipă. Bineînțeles, am învăț și să formulez argumente persuasive și corecte, dar importanța cooperării cu ceilalți membi ai echipei mi se pare o lecție mult mai importantă.

După etapa județeană a acestei olimpiade, din 4 iunie, am avut în jur de o lună, în care am avut timp să ne pregătim pentru etapa națională. Asta a însemnat că mi-am petrecut mare parte a primei jumătăți din vacanța de vară căutând informații pe internet despre cele 3 moțiuni și vizualizând înregistrări cu dezbateri din anii trecuți. M-am întâlnit des și cu colegii mei de echipă, online, ca să discutăm ce argumente și contraargumente să formulăm pentru moțiunile primite. În cele din urmă, a venit și vremea naționalei. Era ziua de 10 iulie când am ajuns la Colegiul Tehnic „Gheorghe Cartianu”, din Piatra-Neamţ și am văzut celelalte echipe, cu care urma să avem dezbateri. Eram puțin speriați, fiindcă nu mai participasem la multe astfel de olimpiade, dar faptul că am reușit să ne împrietenim pe parcursul pregătirii pentru olimpiadă ne-a ajutat foarte mult.

Înainte de a participa la „Tinerii dezbat” nici nu îmi putea imagina că aș fi în stare să vorbesc în fața unui public așa de mare, dar cumva, în condiții de concurs, nu aveam încotro, trebuia să vorbesc cu încredere, ca să nu îmi dezamăgesc echipa. La restul olimpiadelor la care am participat, se puncta numai ce era scris pe foaia de concurs, dar la dezbatere lucrurile stăteau altfel. Aici, nu conta ce notițe avea elevul, dacă nu reușea să le prezinte în mod clar și persuasiv. Tocmai de aceea, consider că această olimpiadă este una aparte, care chiar îi pregătește pe elevi pentru viața adevărată, învățându-i pe aceștia niște skilluri de viață precum gândirea critică sau vorbitul în fața unui public mare. Este o chestiune de disciplină mentală și de îmbunătățire a capacității de structurare și organizare a gândurilor. Chiar dacă cineva are o bază solidă de cunoștințe, dacă nu este antrenat în retorică, este foarte ușor să pară nesigur și să nu îi convingă pe jurați. În schimb, dacă cineva stăpânește abilitatea de a vorbi, poate da impresia că știe multe despre un subiect, deși în realitate cunoștințele lui sunt minimale. Poziția echipelor a fost aleasă la întâmplare, ceea ce a însemnat că nu știam niciodată dacă vom fi guvernul sau opoziția. Astfel, în ciuda faptului că nu am fost de acord cu niciuna dintre opinii, tot a trebuit să țin niște discursuri care să îi convingă pe jurați despre valoarea de adevăr a argumentelor propuse. Meciurile propriu-zise au fost absolut minunate și chiar cred că fiecare elev ar trebui să participă cel puțin o dată la o dezbatere, fiindcă acestea au nenumărate avantaje și pot deveni o experiență de neuitat, în care încercăm să găsim soluțiile pentru rezolvarea celor mai grave probleme ale lumii.

În cele din urmă, în 17 iulie, după o săptămână petrecută în Neamț a venit vremea să plecăm acasă, ceea ce a fost destul de trist, fiindcă ne obișnuisem deja cu programul olimpiadei și doream să mai rămânem puțin. La început, mi-am dorit să particip la această olimpiadă pentru că speram că mă va ajuta pe viitor. Aveam dreptate. Ceea ce nu știam e că pe lângă faptul că voi deveni capabilă de a ține discursuri lungi, despre teme complicate, voi cunoaște o mulțime de persoane minunate, de la care voi învața lucrui noi. Faptul că am întâlnit atâția elevi inteligenți, consider că este un mare câştig pe plan personal și singurul lucru pe care îl regret este că nu am vorbit cu mai mulți dintre cei 291 elevi calificaţi la etapa naţională.

Cîmpean Imola, elevă CJEx BN

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5