Prof. Alina TOMI şi prof. Iulia Ani: NEVER AGAIN. Holocaustul din istorie în literatură

„ S-a întâmplat o dată. Ar fi trebuit sa nu se întâmple, dar s-a întâmplat. Trebuie să nu se mai întâmple vreodată, dar s-ar putea întâmpla. De aceea educația despre Holocaust este fundamentală.” Göran Persson

                                                                                                         

27 ianuarie este Ziua Internațională de Comemorarea a Victimelor Holocaustului. Această comemorare a fost decisă prin Rezoluția Adunării Generale a Națiunilor Unite numărul 60/7 din 1 noiembrie 2005. La 24 ianuarie 2005, în cadrul unei ședințe speciale, Adunarea Generală a Națiunilor Unite a marcat a 60-a aniversare a eliberării lagărelor de concentrare naziste și sfârșitul Holocaustului care a avut ca rezultat uciderea a 6 milioane de evrei europeni și a milioane de persoane de alte naționalități de către regimul nazist german.În data de 27 ianuarie 1945, cel mai mare lagăr nazist de exterminare de la Auschwitz – Birkenau a fost eliberat de armata sovietică.

Termenul -Holocaust provine din limba greacă: din „holo” (întreg-complet) și „kaustos” (ars). În Antichitate termenul de „holocaust” desemna un ritual religios în cadrul căruia un animal sacrificat era ars în întregime ca și jertfă adusă zeilor. În zilele noastre termenul desemnează uciderea (prin ardere) a unui foarte mare număr de oameni. Cuvântul este folosit mai ales în legătură cu exterminarea aproape în totalitate a evreilor din Europa de către Germania nazistă. Holocaustul a fost unul dintre cele mai groaznice genociduri din istorie.   

În data de 26 ianuarie 2023, la Mediateca Bibliotecii Județene „ George Coșbuc” s-a desfășurat activitatea transdisciplinară intitulată „ NEVER AGAIN – din istorie în literatură”, activitate,inițiată de doamna profesor de limba și literatura engleză – Alina Tomi și doamna profesoara de istorie – Iulia Ani, în cadrul căreia elevele clasei a XII a B, de la Liceul de Muzică „Tudor Jarda” , au prezentat comparații între diferite cărți, filme și documentare care au avut ca subiect Holocaustul, folosind tehnologia și instrumentele digitale, dar și creații proprii: afișe, prezentări 3D, alături de scurte scenete din romanul citit împreună la clubul de carte „Read with me!” al Liceului de Muzică „Tudor Jarda”, Bistrița.

Activitatea a început cu o scurtă prezentare a Holocaustului din punct de vedere istoric. Prezentarea a cuprins etapele Holocaustului de la primele măsuri din 1933 până în 1942-1945 când naziștii au aplicat „soluția finală a problemei evreiești”. Au fost explicați termini istorici precum ghetou, deportare, lagăre de concentrare, lagăre de exterminare, soluția finală. La sfârșitul prezentării realizate de doamna profesor Ani Iulia, elevele au fost provocate să răspundă la câteva întrebări, pe baza unei poeziei „Când au venit…” de Martin Niemoller.

Poem-

de Martin  Niemoller 

Cand au venit….

Intai au venit dupa comunisti,

Si n-am spus nimic pentru ca nu eram comunist

Când i-au arestat pe social-democrați, am tăcut. Nu eram social-democrat.

Când au venit să îi ia pe sindicaliști, nu am protestat.  Nu eram sindicalist

Când au venit să îi ia pe evrei, nu m-am revoltat. Nu eram evreu.

Când au venit să mă ia pe mine, nu mai rămăsese nimeni care să-mi ia apărarea.” 

1. Ce mesaj sugerează autorul?

 2. Ce sentimente vă trezește acest poem?

Prin intermediul poeziei s-a facut trecerea de la istorie la literatură, demersul continuând cu prezentările extraordinarerealizate de elevele clasei a XII-a B. „Panglica roșie”, roman scris de Lucy Adlington, a fost punctul de plecare în demersul didactic ce a avut ca scop sublinierea importanței literaturii în dezvoltarea gândirii critice și a empatiei. În comparații creative, elevele au reușit cu succes să găsească asocieri între acest roman și Jurnalul Annei Frank sau filmul „Băiatul cu pijamale în dungi”, în prezentări ce au urmărit fie structura unui serial Netflix, fie comparații de videoclipuri realizate de ele, sau prin desene și planuri 3D, quiz-uri cu întrebări despre Holocaust sau scurte scenete din romanul citit împreună.Elevele au fost extrem de implicate în demers, dar și extrem de surprinse de atrocitățile Holocaustului ce le-au făcut să privească problema credinței, a toleranțeiși a empatiei cu mai mult curaj.

Astfel, am conștientizat din nou faptul că literatura nu e ceva ce ne imaginăm, literatura aduce istoria în prezent și ne învață să nu repetăm greșelile trecutului.

                 Prin această activitate transdisciplinară, prin abordarea Holocaustului din perspective multiple, prin valorificarea ideilor și cunoștințelor dobândite in diferite domenii de studiu, am  încercat să stimulăm elevilor gândirea critică, conștientizarea socială și dezvoltarea personală și să formeze acestora competențele necesare pentru a interpreta și evalua critic manifestările culturale și reprezentările acestui eveniment, reducând, astfel, riscul de a fi manipulați.

 

Prof. Alina TOMI

                                 Prof. Iulia Ani

Liceul de Muzică „ Tudor Jarda”, Bistrița

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5