Priveşte toamna creativ – retroactiv!

De Sfântul Andrei, cu binecuvântarea părintelui paroh Ioan Pintican, elevii de la Palatul Copiilor Bistriţa, cercurile de teatru (şase grupe) şi creaţie literară (trei grupe), îndrumaţi de profesoara Ionela-Silvia Nuşfelean, au pus pe tapet, la palat, poezii, proze scurte proprii şi douăsprezece scenarii de toamnă, create de ei, în care personaje diverse şi-au dat concursul pentru stabilirea unei armonii cromatice, artistice. Programul a debutat cu amintirea premiilor acestei toamne, obţinute, cronologic, mai întâi – Premiul Special al Juriului primit de Ilinca Mare, (născută în 30 noiembrie!) clasa a IX-a, la Festivalul de Poezie „George Coşbuc”, secţiunea manuscrise; la Concursul Naţional „Satul din sufletul meu”: primar, poezie – Horia Şirlincan – locul I, Tomoroga Teofana – locul al II-lea; primar, proză scurtă – Diana Hoha Pop – locul al II-lea; gimnaziu, poezie – Paula Suciu – locul I; liceu, proză: Denisa Pintiuţă-Caian – locul I, Iulia Costin – locul al II-lea. La Saloanele „Liviu Rebreanu” – secţiunea manuscrise – proză, Denisa Pintiuţă-Caian a obţinut locul I şi Maximiliana Gagea – menţiune. Elevii premiaţi şi alţi membri ai cercului de creaţie literară – unii dintre ei premiaţi la concursurile din primăvară-vară – au citit pasaje din textele create, multe din ele scrise sub ideea unui pastel sau a rochiei toamnei ţesută din cuvinte.

S-au derulat apoi patru scenarii încropite de cei mici – „Legumele şi fructele în balon”, „Căsuţe pentru buburuze”, autor – Carla Ţogorean, clasa a IV-a, care a adăugat rol după rol, grupa ei aproape dublându-se pe parcurs, „Hora lui Cepelică”. Reclama fructelor şi a legumelor a fost făcută de fiecare mic actor, în special în versuri! Apoi eleva, din dubla perspectivă, Alexandra Cadar, clasa a IV-a, şi Paula Suciu, clasa a V-a, în rolul unei bătrânele simpatice, dar, cam surdă, ne-au propus un „Dialog neînţeles”, creat şi interpretat de ele, într-o zi de toamnă, în parc.

Şi, pentru că, după cum ne mărturiseşte profesoara coordonatoare, „anul trecut nu am reuşit să-i sensibilizez pe elevii de gimnaziu cu provocări artistice de toamnă, anul acesta am iniţiat un experiment – elevii au fost îmbiaţi să scrie pe frunze personaje de toamnă; s-au amestecat, fiecare a extras şi astfel a fost invitat să-şi însuşească (în rol) trăsăturile personajului respectiv pe parcursul acestei toamne. Apoi, elevii au fost îndemnaţi să creeze (individual sau în echipe) mici scenarii, pe care ulterior şi le-au asumat împreună cu colegii de grupă. Atelierele de teatru pe această tematică au cuprins atât crearea personajelor, scrierea scenariului, indicaţiile regizorale, decoruri, costumaţie; fiecare a fost provocat să-şi exprime creativitatea. Nu avem nevoie de elevi receptiv-reproductivi, ci de copii care se implică efectiv, înţelegând astfel mult mai bine elementele de bucătărie ale unui scenariu, ale unei regii. Experimentul a funcţionat, elevii şi-au îndrăgit personajul, chiar dacă acesta a fost o simplă frunză, un copac, o picătură de ploaie etc. Ceea ce mi se pare aparte, de asemenea, este faptul că exerciţiul creativ s-a extins, benevol, şi la părinţi; astfel că, după ideea lui Bogdan Bodor, clasa a VI-a, elev ce a extras chiar rolul Crăiesei Toamna şi care ne-a adus un scenariu simpatic în tuşe de toamnă, mama acestuia, doamna Oana Bodor, s-a jucat într-o seară prelungită, dezvoltând ideea lui Bogdan, creionând Simfonia culorilor, mini-scenetă, cu personaje imposibile, text modern cu roluri clasice, ce într-o etapă ulterioară merită, categoric, publicarea. Şi unele dintre scenariile create de elevi au luat deja drumul unor concursuri de creaţie; aşteptăm rezultatele. Altfel, întrebăm cititorii Răsunetului – cum ar fi integrat într-un scenariu Buburuza, Motanul Încălţat, Picătura de ploaie, frunze - verzi, maro şi una multicoloră, Crizantema, Soarele, Crăiasa Toamnei şi Regina Frunzelor sau... o broască, un arici şi o rază de soare, Răzel, să zicem? Uitaţi, vă provocăm să mai priviţi o dată toamna creativ, deşi retroactiv!”

În consecinţă, pe lângă „Simfonia culorilor”, s-au mai derulat: „Înserare”, autor scenariu – Teodora Avram, clasa a VII-a, „Trista poveste a broscuţei” (pe ideea Luceafărului eminescian), scrisă de elevul Cristian Hangea, clasa a VII-a, „Învaţă de la Natură!” – Andreea Başa, clasa a VIII-a, „Prietenie adevărată” – Simina Bălan, clasa a VI-a, „Rândunica şi norii” – Arabela Crişan, clasa a V-a, „Tărâmul răcoros” – Iana Scridon, Mădălina Timiş şi Mădălina Solcan, clasa a VII-a şi „Vânturicile fotomodel”, scenariu scris de elevele Dorotheea Mikehazi şi Iulia Podar, clasa a VIII-a.

În continuare, elevi ai cercului „Mâini îndemânatice”, de la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr. 2, Bistriţa, coordonaţi de doamnele profesoare Mirela Mărginean şi Emilia Vereş au expus produsele lor artistice, confecţionate cu materiale din natură şi nu numai, iar cu o imagine de înger, a unui moş cunoscut, cu semne de carte cusute în culori de Crăciun, cu nişte şosete de lână etc. s-a trecut prin seara ajunului primei zile de iarnă. Publicul, numeros şi foarte cald, a aplaudat intervenţiile artistice şi a achiziţionat produse din expoziţia cu vânzare a îndemânaticilor elevi. Andreii şi Andreele au răsfăţat participanţii cu fursecuri de post, bomboane cu fructe şi suc.

Un mic maraton artistic, cu gândul la toamna creativă, în ultima zi de noiembrie, în ajunul zilei românilor şi în ajunul iernii. De aici, elevii creativi vor porni în căutarea poemului alb.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5