Legea învăţământului preuniversitar, în dezbatere la Bistriţa. Ce propuneri au cadrele didactice, liderii sindicali, primarii!

Proiectul Legii învăţământului preuniversitar, inclus în proiectul „România Educată”, a fost dezbătut, la Bistriţa, în prezenţa membrilor Comisiei de Învăţământ din Camera Deputaţilor, a reprezentanţilor Ministerului Educaţiei şi a actorilor implicaţi în procesul educaţional. Demersul a fost iniţiat de către cei trei parlamentari PSD – deputaţii Bogdan Ivan şi Daniel Suciu şi senatorul Ioan Deneş, răspunzând invitaţiei preşedintele Consiliului Judeţean – Emil Radu Moldovan, vicepreşedintele Camelia Tabără, inspectorul şcolar general Cristian Nicula şi parte din inspectorii şcolari, primari, directori ai instituţiilor de învăţământ, lideri sindicali, cadre didactice, personal nedidactic (bibliotecari, secretari, contabili, informaticieni). De asemenea, la această întâlnire au participat şi invitaţi din judeţul Bihor, delegaţia fiind condusă de deputatul Ioan Mang.

          De cealaltă parte au luat contact direct, la firul ierbii, cu problemele din sistemul de învăţământ, pentru a putea centraliza amendamente secretarii de stat Florian Lixandru şi Antoneta Bolchiş de la Ministerul Educaţiei, deputatul Natalia Intotero – preşedintele Comisiei pentru învăţământ, deputatul Laurenţiu Ţepeluş – secretar al comisiei, şi prof. univ. Mihnea Costoiu – rectorul Universităţii Politehnice Bucureşti.

          În cuvântul de deschidere, deputatul Bogdan Ivan a subliniat importanţa educaţiei pentru  tot ceea ce înseamnă viitorul ţării noastre pentru cel puţin următorii 20 de ani. „Dacă această lege nu va fi făcută într-o transparenţă cât mai mare, într-o deschidere cât mai mare faţă de elevi, faţă de părinţi, faţă de societatea civilă, vom risca ca din detalii să se piardă o esenţă clară a ceea ce ar trebui să se întâmple cu adevărat şi să iasă o lege foarte bună a Educaţiei”, a spus deputatul Bogdan Ivan.

          Deputatul Daniel Suciu a cerut participanţilor să-şi exprime liber părerea despre prevederile ce vizează admiterea la liceu, curricula şcolară, examenul de Bacalaureat etc., pentru a se vota în cunoştinţă de cauză.

          Preşedintele Consiliului Judeţean, Emil Radu Moldovan, a înmânat un document cu amendamente la proiectul de lege şi a reliefat importanţa unor astfel de consultări publice la nivelul întregii ţări. 

          Rând pe rând, cei prezenţi au punctat principalele probleme din sistem care ar trebui remediate prin această lege. Liderul judeţean al UJSLI B-N, Victor Ivan, a vorbit despre finanţarea şcolilor, integrarea copiilor cu CES, situaţia personalului nedidactic, în timp ce Cristina Rusu, liderul judeţean al Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret”, a subliniat faptul că profesorii sunt cei care simt cel mai acut lipsurile sistemului şi că se impune o valorizare a statutului cadrului didactic.

          Directorul Liceului Silvic Transilvania, prof. Cristian Cosma, a evidenţiat necesitatea includerii în lege a unor articole distincte pentru învăţământul silvic, domeniu strategic al României, mai ales că mai sunt şase şcoli de tradiţie în ţara noastră.

          Inspectorul şcolar Vasile Şteopoaie a precizat că se impun prevederi clare cu privire la numărul de credite pe care cadrele didactice trebuie să le acumuleze „în ultimii cinci ani”, dar s-a referit şi la decontarea navetei inspectorilor şcolari.

          Prof. Rodica David de la Şcoala Gimnazială Nuşeni a propus ca legea să prevadă şi decontarea unui set de analize medicale specifice celor care lucrează în învăţământ (spirometrie, exudat faringian etc.).

          Directorul CJRAE, Anca Toader, dar şi inspectorul şcolar Daniela Brics s-au referit la problemele consilierilor şcolari, ale logopezilor şi a profesorilor itineranţi. De exemplu, în judeţul nostru sunt 1400 de elevi cu CES, sunt doar 23 de profesori itineranţi şi 13 logopezi. De altfel, tema a fost reluată şi de inspectorul pentru învăţământ primar, Smaranda Florean, care a subliniat problemele învăţătorilor în integrarea copiilor cu CES, dacă nu sunt susţinuţi de un profesor itinerant/consilier, dar şi de directorul Maria Greab de la „Mihai Eminescu” Năsăud.

          Problemele personalului nedidactic au fost prezentate de bibliotecarul Nicoleta Butuza şi de secretara Camelia Buidan de la CN „Andrei Mureşanu”, cu referiri la salarizarea deficitară, subdimensionarea personalului în funcţie de numărul de elevi, neplata orelor suplimentare, inclusiv lipsa manualelor şcolare pentru secţia maghiară etc.

Prof. Cristina Iurişniţi a menţionat că articolul  din proiect care vizează admiterea la liceu trebuie reformulat, pentru că nu e nevoie de o dublă examinare a elevilor, fapt ce ar conduce la segregare, costuri suplimentare, fără beneficii pentru elevi, părinţi, profesori. Aceasta s-a referit şi la necesitatea orientării şi consilierii profesionale a elevilor încă din clasa a VI-a.

În numele autorităţilor locale, au vorbit primarii Ioan Strugari de la Parva, Ioan Moniţa de la Romuli şi Vasile Codrea de la Budeşti care au evidenţiat faptul că toate comunităţile sunt alături de şcoală, susţin proiectele acestora, însă problema decontării navetei cadrelor didactice ar trebui trecută către ministerul de resort, pentru că încadrările personalului didactic se fac în baza unor metodologii care nu ţin cont de ofurile de la nivel local şi fără a aplica un criteriu al apropierii de domiciliu.

Dezbaterile care s-au întins pe parcursul a trei ore nu au reuşit să cuprindă toate problemele sistemului de învăţământ, fiind de remarcat lipsa asociaţiilor de părinţi, a reprezentanţilor elevilor, mediului economic etc.

Guvernul a aprobat în şedinţa de Guvern din 29 martie proiectul de lege privind învăţământul preuniversitar, care va ajunge săptămâna viitoare în Parlament unde se doreşte o dezbatere aprofundată, după consultări în teritoriu, pentru a ieşi o nouă lege a educaţiei, care se doreşte mai bună ca cea în vigoare.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5